Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Biff med grönpeppar och champignoner!

Här  skall ni få ett av mina absoluta favoritrecept!
Jag brukar oftast laga mat på fri hand men i bland  försöker jag mig på lite nytt.
Nu har det här hunnit bli ett gamalt recept men jag tänker laga det då och då till dö-dagar då det är ett halleluja-moment att äta det, smakar som restaurangmat om du frågar mej trots att jag själv lagat det!

Jag minns faktiskt inte riktigt var jag hittade detta recept men skit samma vad urspringet är!
Lätt är det också att göra ska väl också tilläggas men man måste kolla så man får fint kött, det är ju alltid a och o!

Kött och jag, vi hör verkligen i hop!
Nu är det lördagsmorgon och jag skulle i detta nu kunna äta en hel Belgian blue eller vad de stora monstren heter!

Biff med Grönpeppar!

1,5 msk olja
4 tjocka skivor utskuren biff (eller varför inte oxfilé?)
1 msk torkade grönpepparkorn
2 msk vispgrädde
1 msk smör
375 g skivade champignoner
2 fin-hackade charlottenlökar
1 msk hackad persilja (går bra med fryst)
1/2 dl konjak
2,5 dl vispgrädde
salt och peppar (gärna nymald)

Sätt ugnen på 75 grader.
Hetta upp hälften av oljan i en stor stekpanna och stek hälften av köttet 3-4 minuter på stark värme.
Vänd biffarna, salta och peppra och stek ytterligare 3-4 minuter. Ta upp köttet ur pannan och håll det varmt i ugnen.
Stek andra hälften av köttet i resterande oljan och håll även detta sedan varmt.

(Tiderna för stekningen av köttet måste naturligtvis anpassas efter tjocklek och hur man vill ha det stekt men om man är en nybörjare på biffstekning skall man tänka på att ha en het panna och inte steka för mycket kött åt gången då det då tenderar att bli mer kokt).

Krossa grönpepparkornen i en mortel och rör i 2 msk grädde. Ställ åt sidan.

Smält smöret i stekpanan och fräs champignoner, charlottenlökar och persilja i 3 minuter. Smaksätt med salt och peppar.

Häll i konjaken och koka 3 minuter på stark värme (så att alkoholen kokas bort).

Rör ned resten av grädden och peppar/gräddeblandningenoch låt allt sammans koka i hop 4-5 minuter på stark värme.

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Detta recept måste jag pröva någon gång. Det låter ju väldigt gott!

2007-12-29 @ 08:26:18
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Ulla

Receptet är kopierat. Visst är det bra med receptbytning. För som du skriver, då vet man med stor säkerhet att det är gott. Jag upplever även att de recepten man byter är enkla att göra. Och det är viktigt för mig. Ha en go lördag!

2007-12-29 @ 08:42:19
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Pensionären.

Har sparat ditt recept, men att få "kära far" att äta svamp.....

2007-12-29 @ 10:05:01
Postat av: Camilla

Tusen tack för att du gjorde dig tid och skrev ned det här smarriga receptet med ögonen i kors efter nattjobb. Det lät supergott! Har skrivit ut det nu och ska testas under helgen.
Sov så gott! Inte jobbar du nu i natt också väl?
K R A M!

2007-12-29 @ 12:08:23
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Andreas

Hej det låter gott...
och påminner mej om att jag bara ätit tre småmorötter, en clementin och en banan sedan frukost.

Bara "2 msk vispgrädde" tänkte jag först när jag kollade ingredienserna. Men det styrde ju upp sig längre ner :).

Idag har jag en Borthy-dag. Har städat, plockat, tränat och tvättat sen i morse. Men jag kommer att lyxa till det med en träningsrunda och en lång dusch lite senare.

Ha en bra dag!

Andreas

2007-12-29 @ 12:40:10
Postat av: britten

Tack tack tack för receptet både jag och maken gillar grönpeppar...blir lite orolig för A5 s matvanor..låter som mina..
kram

gott slut

2007-12-29 @ 16:41:52
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: maria

MUMS!
Ta`t lugnt på jobbet!

2007-12-29 @ 16:51:27
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: kicki

Detta skall provas, det låter himla gott...kul med något nytt. Tackar för detta..
kramen från kicki

2007-12-29 @ 17:34:27
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: A

Det låter himmelens gott =). Ska prova det någon gång..... Hoppas allt är bra med dig. Har du snart jobbat färdigt natt för denna perioden? Kram...

2007-12-29 @ 18:53:57
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: a5

Till britten: Ja det finns nog all anledning att vara orolig över mina matvanor :). Men då är det nog inte grädden sov är värst, utan snarare 6-10 mackor om dan, chips, julbord, Thai-buffé, pizza... men jag har försökt skärpa mig det sista. Minst 7 frukter i veckan + grönsaker så ofta jag kommer ihåg :).

Ha det gött!

Andreas

2007-12-29 @ 20:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0