Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Hur Carpe Diem kl 03.20 på natten?

Det känns som det var en evighet sedan det gick att komma  in i bloggen!

Jag har nyss vaknat efter ett väldigt stillsamt nattpass på firman och tänkte: Nu måste de väl ändå ha fått igång servrarna eller vad det heter för hela natten låg Blogg.se nere! Trist!

Jag och Veronique utgorde en exemplarisk något avskild firmateamdel i natt och stundtals var det aningen körigt.... att få tiden att gå!

Tänk att man i bland vill att tiden ska gå?
Att man vill slösa med sin tid?
Helt sjukt!

Om man tänker att man bara har en begränsad tid, vilket man ju har även om man inte fått sin dödsdom än mer än att det skall ske...så inte fasen vill man slösa med tiden!

Men man tänker ju inte så, man är bara så inskränkt i det som är i stället för att göra något bra just då, just nu.

När klockan är 03.20 och man inte har ett dugg att göra på natten och man inte får sova då ÖNSKAR man att tiden skall gå och klockan skall bli 07.15 så man får sticka hem och svimma raklång i sängen.

Jag tror de flesta fattar att man inte har någon större drivkraft till att Carpe Diem så där halv fyra på morgonen, kroppen är ju inte inställd på det egentligen men är det någon som har lite kloka fånga stunden-tips och mindfullnes-grejjer för den delen av dygnets hjärna till mig så tages de tacksamt emot för jag har många nätters tjänstgöring framför mig nu! 

Det som kan inträffa vid stillhet vid den här tiden på morgonen är att endera ser vi alla arbetskamrater ut som fågelholkar med halvsovande sinnen och det är tyst...

....eller så börjas det fnissas i ordentligt med snusk-snack!
Saker ingen någonsin skulle säga någon annanstans kommer fram vid den tidpunkten som en naturlig del av vardagen, tror nästan man måste uppleva det för att fatta att det kan bli så?

De allra bästa nätterna för oss som jobbar natt är ändå när nya order kommer in, då går tiden mycket fort och då rinner adrenalinet till och vi blir fokuserade arbetsmaskiner som klarar långt mer än man klarar dagtid, för att man måste och för att teamet oftar funkar så jäkla bra när man är en begränsad resursmängd, man tar vara på så mycket bättre!

Jag brukar ju inte skriva om min älskade arbetsplats och alla mina fina arbetskamrater men det här kan nog inte skada, det är ju mer funderingar på hur jag upplever det att vara tidvis nattarbetare!

Jag vet inte om jag måste tillägga det eller om det går fram men jag tycker mycket om att jobba natt även om det är så att man av och till har svårt med att ha en bra dygnsrytm när man som många av oss arbetar 3-skift.

...Men vad jag förstår av dagens samhälle så behöver man inte jobba 3-skift eller vara nattarbetare för att ha sömnstörningar, det verkar vara en folksjukdom 2007. Varför?


Kommentarer
Postat av: Pensionären.

Tack för senast fastän vi inte sågs! FNISS!

2007-12-28 @ 18:06:27
Postat av: kicki

Jag tycker att alla som orkar jobba natt är helt otroliga,,,jag sover just nu väldigt dåligt på natten för att kärringhettan har satt till ordentligt...men i vanliga fall så sover jag...kanske inte så bra men jag får iaf ligga ner och det är mörkt omkring mej, dagen är det väl aldrig ordentligt tyst eller, kan man verkligen slappna av och sova...och fy vad trött jag skulle vara framemot tre...oj oj...men det är väl en vanesak kan jag tro...
Ha det så bra och stor kram från ett regnigt och kladdigt värmland...kicki

2007-12-28 @ 18:16:48
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Camilla

Ni är guld värda, ni som sliter nattetid! Hoppas att denna natt blir något mer händelserik så att tiden går snabbare.
Nu kikar jag in här lite snabbt i hockeyperiodpausen. Brynäs ligger under med 2-1...
Lite spännande faktiskt. Kul att kunna beställa hem match direkt till TV:n, det är premiär för oss och det verkar fungera jättebra.
K R A M!

2007-12-28 @ 19:53:12
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Socrate

Hallå Borthy! Socrate's back and blogin' ! Har haft lite för mycket annat för att hinna blogga, bl a var hela familjen i stora staden Jönköping i går och tre såg ARN och tre såg BEE MOVIE. Bra båda enligt respektive tittare.
Din avslutning av inlägget idag om sömnrubbning kändes träffande på mej, och det vet du ju redan. Äter sen nån vecka kortison för att vara lite frisk över julen och ett bröllop på trettondagsafton. Då blir dygnsrytmen märklig (som jag skrivit om innan 070515, bl a).Somnar 00-01 och vaknar igen ca 04 eller så. Upp och vaken ett par timmar och så sova igen = KNÄPPT!
MEN INGEN KLÅDA!
JIPPI!!! Skulle nog knappt i vanliga fall fixa nattarbete pga klådan som alltid är knepig nattetid. Äldste sonen gör i natt och morgon natt sina sista jobbnätter på en bensinmack, pga samma orsak. Ska jobba dag i fortsättningen om han inte ska må dåligt.

URSÄKTA ROMANEN men så blir det ibland.

SKÖN HELG önskar vännen Socrate

2007-12-28 @ 19:55:49
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Socrate

Förresten --- "Carpe Diem - mitt-i-natten" !!
Vilken läcker tanke!
Kan man fånga dagen mitt i mörkaste natten?
Om man jobbar natt och måste sova på dagen finns ju bara natten kvar att "fånga dagen" på...
TÄNKA TÄNKA TÄNKA...
Beats me!
//Socrate

2007-12-28 @ 21:41:22
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Veronique

Tack för sällskapet i natt. Jag tyckte vi jobbade på bra att få tiden att gå i alla fall. Vi lyckades också få in lite feng shui i vårt avskilda hörn. Hoppas att du får lite mer spännande arbetsuppgifter nätterna som kommer.

2007-12-28 @ 23:03:13
URL: http://godiscoominya.blogspot.com
Postat av: Andreas

Jag kan inte latin, men Carpe Noctem kanske man kan säga?

Tyvärr kommer det inga bra tips om hur man fångar natten från mig. Jag fångar den alltid sovande som en stock från att jag lägger ner huvudet på kudden tills det är dags att gå upp.
Är bara så imponerad av er som fixar att jobba på natten.

Kan ni inte leka norsk kurragömma för att få tiden att gå?

Andreas

2007-12-28 @ 23:19:27
Postat av: Borthy till Andreas

Jag funderade vad fånga natten heter egentligen, jag tycker det låter bra!
Nu blev det spännande, norsk kurragömma? Vad kan det vara?

2007-12-28 @ 23:23:29
Postat av: Borthy till Socrate!

Nu blir jag lite fundersam. Bloggade du i maj?
Kommentaren var inte riktad till dig, det var generellt men det vet du ju...
Jag gjorde ju en lång lista för någon vecka sedan med massa frågor om en själv här i bloggen.

Jag kopierade den från någon och så gjorde flera stycken den efter mig som jag sedan läste. En fråga var om man hade sömnsvårigheter och hade tagit sömnmedicin.
Alla som gjort den listan som jag läst här i bloggvärlden har svarat ja på den frågan och det tycker jag både är öppenhjärtligt och ganska skrämmande.
Att vi är så många som sover så illa!
Jag känner ändå att innan jag förstod hur vanligt det är så har jag tyckt att det är lite genant att skylta med att säga till någon att jag har lite svårt att sova...det är ju lite det samma som att säga: jag har inte själslig ro att få harmoni så att kroppen kan sova...ja du fattar...

Nu känner jag faktiskt inte så längre, jag är mer bekymrad över det och funderar på vad man kan förbättra och tar sömnmedicin i bland när dygnsrytmen är helt åt fanders och kroppen inte fattar när den skall sova eller vara vaken.

Det där med kortison har ju jag fått erfara också, åt ju det 1 vecka 1 gång när jag var sjuk.
Ett undermedel på många sätt men shit vad man blir speedad om man har den läggningen! Jag sov inte mycket och skulle nog kunnat ta över världen under den perioden om jag inte varit groteskt marmorerad, svullen och prickig då!
Kram Socrate och hoppas du får sova i natt!

2007-12-28 @ 23:46:50
Postat av: Andreas

Menar du att du aldrig lekt norsk kurragömma med barnen :)?

Alla utom en person räknar. Personen som inte räknar gömmer sig. Sen letar alla efter honom/henne. Hittar man den gömda gömmer man sig tillsammans med den. Då gäller det ju också att ingen annan letande ser när man gömmer sig. Tillslut är det bara en person kvar som letar. Den personen får gömma sig nästa gång.

Ett tips när man gömmer sig är att välja ställen där fler får plats. En garderob blir t.ex. lite besvärligt.

2007-12-29 @ 00:38:36
Postat av: Borthy till Camilla!

Vad mycke nymodigheter ni håller på med där uppe i Gävle! Vilken läsk blev det månne till?
Såg du att det bara var 14 kalorier per dl, det är väl ganska ok?

2007-12-29 @ 01:48:00
Postat av: Borthy till Pensionären!

Ja, det är alltid trevligt när ni kommer på besök! Sorry att den inte var ren och att jag inte var trevligare ;-D kram

2007-12-29 @ 01:49:38
Postat av: Ulla

Jag gillar verkligen din blogg. Läser den varje dag. Även om jag inte alltid kommenterar inläggen. Fast oftast. Det där med sömnsvårigheter är ett nutidens gissel. Jag tror att många har så mycket om sig och kring sig och det speglar väl av sig även på natten. Tyvärr! Jag märker på mig själv att i stunder av träning att jag oftast sover bättre. Förstår då inte varför jag inte värdesätter min träning mer, men efter en arbetsdag, så vill jag ofta bara komma hem och inte göra någonting. Men...det ska det bli ändring på inför 2008. Ha det bäst!

2007-12-29 @ 08:58:14
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Borthy angående "MAJ-BLOGGANDE" :
Jo, men då kan du veta att jag var grön - började nämligen kring den 15-20 nån gång. Nu vet man lite mer om detta fenomen. Har fått ett antal härliga bloggvänner oxå, vilket är en skön bonus tycker jag.
Har "Betapred-wise" sovit ut mellan 03.00 och 06.30 i natt, som en kommentar till sömnrubbningspratet. Får morgonspeed av medicinen. Skönt ändå att ha lite ork och "go". Nu ska jag ut till frugans bil och byta julklappen, dvs. bromsklotsarna...och NEJ, hon fick inte bara dem i julklapp. Hin fick annat mer personligt oxå, så helt pantat tråkig är inte Socrate!

UT TILL BILEN STRAX !
Ha de
//Socrate

2007-12-29 @ 10:08:06
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Socrate

Socrate till Andreas & Borthy (och alla andra oxå):
Ett alternativ till norsk kurragömma är ju "Bilkurragömma", där föraren blundar och räknar lika långt som högsta tillåtna hastighet, dvs. 30 vid 30km/h och 70 vid 70km/h osv. När man kör genom Karlstad räknar han dock ALLTID till 120, medan de andra gömmer sig. Denna lek leker alltid LarsVegas Trio när de turnerar runt vårt avlånga land i sin Volvo Duett. OJ VILKEN KUL LEK men ta't lugnt bara.

2007-12-29 @ 16:30:09
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Socrate

Nej, Borthy! Många år sedan jag tog några sömnmedel.
Säkert 25 år sen... Tycker (tyckte då i alla fall) att man blir så bortkopplad och eftersom jag har klåda oxå, vaknar jag på morgonen och har rivit mej blodit i sömnen helt utan att veta om det...inget kul. Ska jag riva vill jag åtminstone "vara närvarande" . Var tvungen att ta dem så tidigt oxå för att effekten skulle gå ur tills det var dax att stiga upp och det funkar ju inte när man har småbarn som behöver ens uppmärksamhet. Det där med sömnen är mycket intressant -
snackar gärna vidare om det om du eller någon annan känner för det.

Socrate - mitt i natten (kl.03.39)

2007-12-31 @ 03:38:31
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0