Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Äppelträdskonst!


När jag hade lämnat barnen i morse kände jag att jag ville sova en stund till. Somnade och snozzade klockan frenetiskt fram till batterislut nästan, kl 10.30!

Masade mig ur sängen och hängde dagens andra tvätt och plockade ur diskmaskinen.
Kände att jag behövde komma ut i friska luften och tog då på mig gympadojjorna, letade fram sekatören och flög upp i ett av våra äppelträd för att klippa grenar.

Normalt brukar jag klippa träden på våren och man bör väl göra det i Januari men nu tänkte jag testa om det blir mindre vattennskott om man tar dem innan de går i vila?
Rodmelba_large
Jag och äppelträd hör i hop trots att jag är allergisk mot många sorter.
Jag måste till och med ta allergimedicin när jag klipper vissa av träden då ögonvitorna annars sväller upp!

Hur som helst har jag en gåva att kunna klippa äppelträd, man ska ju vara possitiv med vad man är duktig på!
(Kan dock ej ympning...hade jag kunnat det hade jag ympat bort alla våra trista äppelsorter till förmån för bara Åkeröäpplen! Som de är nu måste jag palla dessa i skördetider hos grannarna!)

Man klipper bort allt som går uppåt, alltså vattenskotten, inte med någon bit kvar utan från botten av vattenskottet. Trädet skall breddas ut för att få sol på alla partier och man ska korta in och behålla de knotiga som hänger nedåt! Usch vad det här blev svårt att förklara men jag tycker att vackert klippta välskötta knotiga äppelträd kan vara riktiga konstverk!

Trist nog mår jag inte toppen idag, utveklade en huvudvärk så att jag blev tvungen att Iprena mig innan jag åkte iväg till kvällspasset på firman!

Kommentarer
Postat av: Ulla

Det är något charmigt med äppelträd. Tyvärr har vi inget. Kanske det är det jag ska önska mig i 40 årspresent? Fyller ju år snart. Mannen ringde för en stund sen och undrade om han skulle plocka med sig sushi hem och då kom jag att tänka på dig. Konstigt, va *fniss*

2007-10-17 @ 17:43:49
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Andreas

Kul men svårt att klippa äppleträd. Vilken form gör du på träden? Korg? Paraply? Pyramid?

2007-10-17 @ 19:13:19
Postat av: Junitjej

Svar till Borthy: Skönt att höra att hoppet om att lära sig att dyka fortfarande finns!

Synd att du är allergisk mot äpplen! Kan du äta tillagade äpplen, såsom äpplepaj t.ex.? Om du inte kan det, då är det ännu mer synd om dig!!

Hoppas huvudvärken har försvunnit nu!

2007-10-17 @ 19:18:16
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Socrate

Hörru "härmis" . Jag nedtecknade ju härom dagen min fäbless för beskärning av fruktträden, i mitt fall plommondito. Jag är hygglig på plommonträd men tveksam betr. äpplena. Kan jag maila framåt våren när vårt familjeäppelträd ska beskäras?

2007-10-17 @ 19:24:37
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: crue Annika

skönt me sovmorron hoppas allt e bra kramar Annika

2007-10-17 @ 21:35:02
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Camilla

Usch, jag har också huvudvärk i dag. Känner mig lite halvförkyld som vanligt. Drygt... :(
Voltaren-T:ade mig och hoppas på hjälp.
Kram!

2007-10-18 @ 10:39:55
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0