Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Lag om!


I kväll har jag lärt mig något av min svägerska!
Ordet lagom som debatterades flitigt i Jadas blogg härom dagen har äntligen fått sin sanna och riktiga översättning!

Jag har kännt att det varit ohyggligt svårt att hitta synonymer till detta ord!
Alla vi svenskar vet ju vad det betyder, eller hur?
Man vet hur mycket lagom betyder i olika situationer  ( ja, kanske inte efter någon snaps på kräftskivan, då brukar lagom få andra proportioner men.... vanligtvis, till vardags!)

I kväll var vi hembjudna på middag hos Svågern och Svägerskan. Det blev jättetrevligt och de bjöd på riktigt god och härlig biff med potatisgratäng!

Jag frågade dem om ordet lagom och då svarar svägerskan direkt det klockrena svaret:

Tänk dig en bägare med dryck. Bägaren är genomskinlig och du kan se mängden.
Runt ett bord sitter hela gänget. Bägaren skall räcka till alla.
Var och en begriper efter sunt förnuft hur mycket man kan dricka ur bägaren för att alla ska få dela bägaren. Man förstår att dricka lagom, LAG OM, bägaren skall räcka laget om!


Kommentarer
Postat av: Pensionären .

Jaha, så kontentan av "lagom" blir att på nästa fest kommer jag att bara bjuda mej själv? FNISS och God Vintertidsmorgon!

2007-10-28 @ 08:24:06
Postat av: Camilla

Å, vilken klok svägerska! :) Lag-om är lagom... Den köper jag direkt!
Kram och ha en skön söndag! ♥

2007-10-28 @ 08:27:10
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Socrate

Vilken bra förklaring. Den kommer jag nog att helt utan tillåtelse att använda när detta spörsmål kommer upp, vilket det gör då & då.
Ordet "LAGOM" finns ju enligt initierade bara i svenskan och ingen annanstans. Det finns dock en svensk översättning till engelska som lyder
"NOT-TO-LITTLE-AND-NOT-TO-MUCH" men hur smidig är den på en skala? Engelskmännen undrar väl i alla fall...

2007-10-28 @ 09:07:43
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Junitjej

Tack för förklaringen till ordet lagom!!
Jag önskar dig en trevlig söndag!

2007-10-28 @ 09:17:52
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: ejmis

Vilken klok svägerska du har! Ha en skön söndag =)

2007-10-28 @ 11:35:19
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Britten

Ja jag sällskapade med en irländare en gång och fick just den frågan ...Vad är lagom? ...vi lever ju i landet lagom..svårt att sätta en defenision på det ordet..Mellan mjölk är väl lagom typ..

2007-10-28 @ 16:53:15
Postat av: Pensionären .

Trots det roliga med bloggskrivandet ber jag att Du är snäll och går in och läser mail då och då!

2007-10-28 @ 20:03:16
Postat av: amonym

Vilken bra förklaring. Men jag gillar skarpt Pensionärens slutsats!

2007-10-28 @ 21:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0