Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Ett tecken!


Jag tror att jag är en dum-snäll människa.
Tror alla om gott.
Slänger inte ens på luren när telefonförsäljare ringer.

I dag pratade jag 6 minuter och 40 sekunder med en kille som vill sälja ännu mer Comhem till mig fast jag hade allt man kan köpa från dem.
Han gav sig inte och jag konverserade honom artigt till och med om hans getingallergi!
Slutligen blev jag tvungen att vara övertydlig att han skulle ägna sin arbetstid åt sina arbetsuppgifter, att jag var en dead end!
 ...men jag var aldrig otrevlig!

Just nu känns det som jag måste få tanka.
Jag tror att jag blöder energi.
Jag har tänkt att jag inte vet var jag förlorar den men det är klart att jag vet.
I dag har jag varit ledig.
Jag har promenerat och sovit bort hela dagen.
Jag har tänkt mycket.

Jag skulle vilja ha mer kraft att ge till vänner som behöver stöd och kraft från mig men jag känner mig lite tom och fattig själv och har då oförmåga att ge.

Den här veckan har 3 vänner pratat med mig om meningen med livet eller alternativet inte leva vidare.
Meningslösheten med livet.
Hur ska man egentligen motivera sig att stiga upp och leva?

Själv ser jag tusen och åter tusen skäl som gör att jag vill leva.
Jag behöver bara tänka en sekund på Sabinas kamp mot cancern.
Dö ska man ju göra så småning om ändå och död ska man ju vara länge medans livet är så otroligt kort.
Jag vill leva och ta vara på varje ögonblick.
Egentligen är det väldigt svårt att sätta fingret på vad som är vår drivkraft att vilja leva när man har den.
När man älskar livet så tänker man inte så mycket på det.

Kanske måste man vara lite korkad för att vilja leva?
Lite guldfiskmentalitet....
Hur ser man annars den självklara glädjen att följa med i livets svårigheter och en alldeles vanlig vardag.

Människor som tänker på livet och på existensiella frågor brukar rätt raskt komma fram till att det är svårt att motivera sig till maskineriet livet.

Det som varit svårt är att jag inte kunnat hitta bra svar att övertyga de som pratat med mig.
Det är inte direkt lätt att säga till någon som tänker djupt att: "ge fan i det där grubleriet, häng på mig och var guldfisk i stället, det är skitbra!"

Hur motiverar man andra människor att hitta sin styrka och livslust?
Hur får man någon som ser döden som ett alternativ att se det positiva med livet?
Hur kan våren trigga igång depressioner hos människor? Vanligt är det ju hur som helst.

Jag önskar så mycket att jag kunde vara stark och klarsynt intelligent så jag kunde motivera och stärka personer till att se det underbara i livet men i bland är det ju svårt när man inte själv egentligen vet vad det är med varje dag som är det man vill leva för.

Jag älskar livet även om det är rätt pissigt mellan varven.
Mitt i min promenad idag så snubblade jag till för jag såg något på backen.
Något som fick mitt ansikte att spricka upp i ett leende, några kilo bördor från mina axlar att ramla av och solen att stråla från himlen.
Årets första Tussilago.
Jag såg bara en men han stod där så söt och ingav så mycket hopp.

Så suddig och så liten men den står där!
Detta är mitt vårtecken från Stockholm som Evans letar efter.


Kommentarer
Postat av: Mor

Har läst men är utan kommentar just nu. Märker att Du verkar tycka det är kul att leva och tack för senast.

2009-04-03 @ 08:31:33
URL: http://widy.blogg.se/
Postat av: evans

Vad mycket intressant du skriver! Ja, årets första tussilago får vi nog vänta ett tag till på här, men nu har åtminstone vägrenarna blivit bara :)

2009-04-03 @ 13:46:57
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Anne

Så bra skrivet. Jag funderade ofta förut med meningen med livet, när allt var som pissigast men jag är tacksam idag över att jag lever.



Tussilago!! som jag har spanat i vägkanterna men inte sett någon och så finns de i stockholm... tur jag ska dit i morgon då så jag kanske får se någon gul solfläck på marken.



Ha en riktigt bra helg. Kram kram

2009-04-03 @ 16:13:48
Postat av: My

Vad bra skrivet! Vi är så olika som personer alla människor, och jag har själv funderat på många ggr hur man motiverar andra, som inte har en positiv inställning till livet, och ser det gråa i allt...

Kram till dig!

2009-04-10 @ 09:10:20
URL: http://myilivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0