Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Med tankens kraft.

På senare har jag råkat läsa lite om tankens kraft.
Inte så att jag letat sådan litteratur eller varit mer intresserad av det (hela min blogg har ju egentligen det som fokus när jag tänker efter, att fokusera positivt.)

Näväl, det här som jag läst om har mera berättat om att man ska vakta sin själ så att man inte får in massa skräp i tankarna så som ångest, ältande och oro för ovidkommande ting.
Att det ska hela en som människa så att man bara upplever ett liv i total harmoni.

Nu till min fråga: Är det verkligen bra? Är inte det att förtränga?
Jag som just började tro att livet är både ris och ros och att man kanske skulle må bäst om man bejakade hela kalaset som det är?
Jag trodde att jag hade kommit en bit på vägen när jag börjat inse det...

Jag vet inte... vad tror du?

Hur som helst så är ändå tankens kraft väldigt stor och det går att leka med den.

När jag var på Grönan sist så slog jag i huvudet och mådde under kvällen riktigt illa.
Jag ville inte riktigt visa det utan bita i hop och inte förstöra för de andra men jag tänkte oavkortat på att: nu lutar jag mig över staketet till sjön och spyr, det går inte längre!

Hur som helst så gick det utan att kräkas men jag kunde inte åka mer saker de sista timmarna. Då gick jag runt och lekte med tankens kraft att: Jag mår inte alls illa, jag mår jättebra och huvudvärken finns inte.

Det är helt sjukt men det gick faktiskt att bestämma sig för att jag mådde helt okay i stället för hemskt. Eller åtminstone att reducera obehaget till ett minimum.
Jag tyckte det var ett roligt experiment och jag tror väl inte att den otäcka gallan lade sig på lagring i mig för framtiden för denna lek....

(De som överlever en katastrof brukar ju vara sådana som tänker stenhårt att de ska klara det....fast i och för sig har man ju inte kunnat intervjua de som dog och höra vad de fokuserade på när de försökte överleva....)

Lite skulle det vara kul att inte tillåta sig att tänka på saker som just jag ältar och oroar mig för, att stoppa dessa tankar från att finnas under en tid som ett försök och i stället byta ut dem mot en hjärntvättstanke på att man är och har det precis tvärt om.

Jag tror att jag ska testa ett tag.
 I eftermiddag, nyss när jag vaknade så var min första tanke: Åf. Fy f...n vad trött jag är!
Men sedan såg jag att jag sovit 8 timmar stenhårt och beslutade mig att glädja mig för att jag sovit rent underbart i 8 timmar!
Det funkade att välja den tanken och nu ska jag välja att det ska bli underbart att gå ut och springa :-)

Observera, jag är inte deppig eller nere, det är mer vardagsgnället som ju finns i allmäna mänskliga tankar jag tänkte prova att byta ut.
T ex....Åh nej, inte den personen, jag orkar inte....till: Åh vad trevligt att få lära mig något om mig själv genom att ha ett möte med den människan här och nu!
Tänk på, din värsta fiende är troligen någon annans bästa vän!

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag tror precis som du att det är viktigt att man erkänner även sorg och trötthet, men man kan nog slippa att fastna i ett negativt träsk genom att tänka positiva tankar. Min mamma drabbades av en stroke och blev förlamad, men hon bestämde sig för att visualisera hur hon hade handarbetat, skrivit mm och rörelseförmågan började återkomma, trots att läkarna hade dömt ut henne och gav ett väldigt litet hopp om förbättring. Det var som om hjärnan hade en extra, outnyttjad kapacitet till självläkning. Det kan säkert gälla samma sak för psykologiska reaktioner, där man kan fokusera på positiva tankar för att bli mer positiv. Gnäll och ältande tar så otroligt mycket energi och är så destruktivt.

2009-08-26 @ 18:32:34
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: C a m i l l a

Jag tror också jättemycket på att man kan påverka sin situation genom att tänka bra tankar. Hade du läst "The secret"? Den är nog något för dig annars. Jag gillade den inte, lite för flummigt för mig - men vissa delar tror jag absolut på. (Inte att man kan vinna pengar och bli ekonomiskt oberoende om man tänker att man ska göra det... typ).

Jag kanske ska inspireras av dig nu och tänka bort min tråkiga förkylning. Från och med nu ska jag bara bli piggare. Vi får väl se i morgon hur det gick?

KRAM!

2009-08-26 @ 19:18:00
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Kraka

Visst kan man förtränga saker, i alla fall under en tid. Men hur bra är det att stoppa ner saker i det undermedvetna och till sist få något slags somatisering. För kroppen minns!

Jag tror man ska ta tag i saker så snart som möjligt och sedan gå vidare utifrån den lösning som man hittar. Allt går inte att lösa och då får man ta ställning till vad man ska göra istället. Folk som stoppar undan brukar bli riktigt sjuka till sist och det finns ju kloka tänkare som anser att alla våra allvarliga sjukdomar beror just på oförlösta känslor som man förträngt och stoppat undan.

Att sedan välja att se det som är bra i tillvaron är ju en helt annan sak. Klart man ska välja att lyfta fram det goda och bra istället för att välja det onda och tunga.

Däremot så är jag väldigt fundersam när jag hör att du slår i huvudet så hårt så du vill kräkas och sedan struntar i det. Visst kan man tränga tillbaka både huvudvärk och illamående, men de som slår i huvudet så hårt att de får illamående som symptom brukar vi ju ha som commotioobs. Man ska nog i alla fall skyndsamt se till att vila och inte fortsätta sin tivolirunda. Var rädd om dig Borthy! Kram!

2009-08-26 @ 19:20:39
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Mor

Hm? Det är mycket Du skriver, kära dotter, som jag borde ta till mej. Jag som har så lätt att älta saker och ting INNAN dom har hänt, men jag tror att det beror på åldern och att man har en viss erfarenhet av saker och ting som man inte har som ung.Ja, så är det.....man vet vad som kan hända om man gör på ett visst sätt.

2009-08-27 @ 19:41:03
Postat av: amonym

Tror att vi kan påverka mer med våra tankar än vi kan ana.....för mig funkar inte grubbleri och ältande....det är som att ideligen tvätta ett sår....det får liksom aldrig läka....och för mig handlar nog mer om fokusera på det som fungerar än att stoppa undan och förtränga...åtminstone vill jag gärna tro det...

kram kram

2009-08-28 @ 21:02:34
URL: http://amonym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0