Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Feelgoodkänsla?

4 nätter med jobb. 4 dagar av sova.
Livet försvinner väldigt fort dessa perioder.

Allt blir oregelbundet och det är underligt att kropppen står ut med det?

Första nattjobbsdygnet var jag vaken mer än 28 timmar i sträck.
När jag kom hem på morgonen så blev det så att jag tittade på en film på dvd. "Fula, skitiga och elaka", en gammal italiensk film.
Den var galen och kan rekomenderas :-)
Fula, skitiga och elaka
När den var slut kunde jag omöjligt sova, gränsen var sedan länge passerad och jag hade nog kunnat fortsätta vaken ett dygn till.
Somnade ändå till slut och sov mellan 12 på dagen och 16-tiden.

Vaknade TRÖTT.
Gick ut och gick.

Natten till tisdagen var jag bedrövligt trött och när jag kom hem slocknade jag omgående och sov och drömde rejält till 17-tiden på em.
Vaknade pigg och gick ut i snön som öste ned. Promenerade. Man hinner tänka mycket när man är ensam hemma och när man promenerar.

Låg i badet och läste det sista i boken "Lyckans hjul".
Jag tror att jag har missuppfattat vad feelgoodbegreppet är för något....

Det brukar stå på en del filmer och böcker som en positiv recension.
För mig betyder det att boken eller filmen förväntas lämna läsaren eller betraktaren i en känsla av välmående, att man kan förvänta sig att få bestående fina minnen av det, åtminstone kortvarigt en känsla av inre harmoni, kanske värme och styrka.
En känsla som följer med en tid, en känsla som leder till reflektion.
Något positivt man kan hämta styrka i!
Ja det var svårt att beskriva vad jag menade men jag har uppenbarligen fel...

Det är så sällan som jag upplever något av det här när ordet feelgood står på t ex en bok.


T ex "Lyckans hjul" Vad fanns det för feelgood-känsla i den?
En alldaglig, lite töntig, inte så trovärdig slätstruken berättelse utan någon som helst knorr eller styrka.
Jag tror faktiskt att jag ska bli allergisk mot t ex Amelias recensioner som utlovar feelgood i film och böcker!
Vad anser du om det här?

Kommentarer
Postat av: Groggy

recension, inte recention. Pus och kamel groggy på oxynoem

2009-03-11 @ 09:26:56
Postat av: C a m i l l a

Jag tyckte också att boken var lite tråkig... läste ut den i förrgår och kommer knappt ihåg vad den handlade om. Ska inte läsa fler av hennes böcker, om detta var den bästa (som det stod på boken).

Det verkar jobbigt med så oregelbundna jobbtider, jag skulle aldrig orka jobba en natt, jag är så himla kvällstrött. Nu är jag ledig i 2 dagar inför helgjobb och plan 1 är att jag måste ut och skotta - det har kommit en halvmeter till i natt, känns det som. Är så trött på snön nu, inte ens skidor kan få mig på gladare tankar.

Sedan blir det kanske en långpromenad får vi hoppas.

Kram på dig och ha en bra onsdag!

2009-03-11 @ 10:34:11
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Borthy till Groggy!

Tack, jag kände att det var fel där men hade inte ork att göra något åt det i morse. Korrigerar nu!

2009-03-11 @ 17:12:28
Postat av: harmoni

Fattade inte heller vitsen med den boken. Astråkig!



Är också i en period då dagarna bara försvinner, för tillfället.



Men SNART är detta mastodontprov gjort, och det blir stavgång!



Kramilainen

2009-03-11 @ 18:04:06
URL: http://mariasharmoni.bloggspot.com
Postat av: britten

håller med dig till 100..både om filmen och boken...

2009-03-12 @ 22:26:01
URL: http://pyrobritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0