Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Min "lediga" dag igår.



Fläkten vi bytte till i köket för några veckor sedan var det något fel på i motorn så i går morse vid 07.00 så monterade jag ned den och efter att ha lämnat barnen i skolan åkte jag till Bauhaus och bytte den.

Där fastnade jag i någon timme med att välja golv till renoveringen.
Jag velade fram och tillbaka men slutligen tog Mia mig till sans via sms med förslaget att vara enhetlig, att det blir plottrigt om man har olika golv i varje rum...

Sagt och gjort, golvet i vardagstummet är en fin men lite sliten stavparkett i ek.
Det får således bli ekparkett i matt-lack i övriga huset, rum efter rum som vi renoverar.
Alla jäkla guldlister som ligger mellan de olika golven i nuläget skall bort och ersättas av silverfärgade.
Jag avskyr guldfärgad inredning nästan lika mycket som gulnad plast!



Efter att ha tagit en sväng till Willys åkte jag hem och packade in maten i kylen och monterade den nya fläkten.
Undan gick det för nu hade jag inspiration!

Jag åkte till Gunters målarbod i Älvsjö och valde tapeter.
Man måste vara ytterst motiverad, målinriktad och pigg för att palla att välja tapeter.

Allt är snyggt och det finns miljontals snygga saker att välja på, projektet är i det närmaste omöjligt!

Jag sansade mig stenhårt från att flumma ut i färger och mönster och tänkte långsiktighet!
Den här hallen och trapphuset gör jag inte om i första taget och då det är utan fönster bör det nog vara ljust och vilsamt.

Bilden ovan visar vad det blev.
Den mönstrade tapeten är vit med silver/grå oregelbundna rutor som vi kommer ha på den stora långväggen i trapphuset som fond. Till det blir det på övriga väggar tapeter i en svagt svagt grå/beige färg. Den vita krukan på bilden representerar det vita på dörrar och lister.
Golvet som sagt ek.
Dörrhandtag och knoppar blir silverfärgade.



Jag började senare på eftermiddagen fundera på långväggen.
Vilken mardröm!
Jag fick bort ganska mycket mer på den i avseede tapetrester och när grabbarna kom hem hjälpte de mig i någon timme att tålmodigt skrapa och skrapa.

Sedan som ni ser på bilden slängde A skrapan han också och den väggen fick vara ifred för denna kväll. Vi kom åtminstone en bit på den.



Jag slipade det jag spacklat natten innan på den här väggen. Det blev ganska bra faktiskt, behövs nog bara ett varv till på den väggen.
Hemskat vad det blir stökigt. Slipdamm är inte att leka med.

Jag lade in 3 hela kycklingar i ugnen och under den tiden de stod och blev klara till middag där fick jag städa efter mig för den dagen.
Man får räkna med i snitt 30 min städning på byggarbetsplatsen per dag och man skall hålla harmonin och motivationen på plats.

Jag var efter middagen sedan helt trött och landade i soffan och gick sedan och lade mig 22.00 vilket är mkt tidigt för att vara mig under projekt.




Kommentarer
Postat av: Syrran

Vad kuligt att killarna är med i renoveringen :)

Jag trodde första bilderna var tapet?! Golv?



Tjingeling!

2011-11-16 @ 13:43:04
URL: http://www.marialivet.blogspot.com
Postat av: Junitjej

Vad ni kämpar och sliter!! Vad ni kommer att känna er nöjda när allt är klart. Det kommer att bli jättefint!

2011-11-16 @ 22:06:44
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Säl

Vilken fin tapet, kommer bli skitsnyggt. Hatar oxå guldinteriörer. Plastguld, tex. Skitfult.

2011-11-17 @ 02:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0