Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Spänd.

Vaknade kl 14.30 och tyckte det var lika bra att stiga upp.
Lite spänd. Kunde inte specificera varför?
Spända axlar, malande oro....

Först tänkte jag att det var tisdag redan och att jag inte hade allt under kontroll med bak och presenter till minsta sonens födelsedag på torsdag.
Sedan tänkte jag att jag kanske kände mig orolig för att jag inte betalat räkningarna och att det var stökigt på skrivbordet? (Synonymt med noll-koll i min hjärna!)

Jag bestämde mig för att i stället för att gå runt med oroskänsla så skulle jag ta tag i den och jag började med att rensa skrivbordet kliniskt rent och gjorde alla små ärenden som väntade där så som telefonsamtal som skulle ringas och papper som skulle sorteras in i pärmar.
Jag betalade räkningarna och skapade total kontroll och reda.
På skrivbordet fanns inte min oro.

Rev ur sängkläder och vädrade tecken och kuddar. Inte heller där hittade jag den. 

Försökte skapa ordning i tankarna. Försökte lägga upp en plan.
Tvättade kläder och arbetade med praktiska göromål. Funderade.

Tog på mig ytterkläder och ryggsäck och gick ut på promenad med mål en matvarubutik lite längre bort.
Ringde Darr när jag gick för att försöka få ordning på varför jag var spänd och orolig. Hon brukar ju lätt kunna sätta huvudet på spiken...

Handlade saker till att baka.
När jag kom hem bakade jag till kommande kalaset 2 plåtar med en helt oemotståndlig kladd-choklad-kokos-tosca-kaka! (se receptet nedan!)

Hade aldrig gjort den förut och jag smakade inget under baket men man behöver inte vara Einstein för att begripa att den var och blev helt gudomlig! Hittade den på nätet  när jag satt och kikade på recept när jag hade en lugn stund föregående natt.
Nu har jag frysen full av sådana också!

Lika bra jag bloggar receptet för jag tror att det kommer att bli en uppskattad godsak som jag kommer vilja göra fler gånger och lätt var det! (...men ohyggligt onyttiga!)

Tack vare flera kollegor bland annat B1 fick jag i hop saftigt med steg på jobbet föregånde natt.
Hoppas det fortsätter så hela nattjobbsperioden för det är svårt att få i hop mycket hemma denna vecka.


Kokostoscakaka
Recept kopierat från Recepten.se.


Den goda kokostoscakakan med kladdkakebotten och kokostoscatäcke.

Klocka Tid: 1 timme

Muffins 30-40 kakor

Du behöver:

Kaka:

  • 200 g smör
  • 4 st ägg
  • 5 dl socker
  • 2 tsk vaniljsoker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakao
  • 3 dl mjöl

Glasyr:

  • 1 frp (à 200 g) kokos
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 dl socker
  • 1,5 dl grädde
  • 75 g smör

Gör så här:

Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.


Vispa ägg och socker, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter.

Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.


Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.


När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.


När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.



 Hållbarhet och förvaring:

Förvara kakorna i en plastburk med lock och lägg smörpapper mellan lagren så kladdar de inte ihop. Kakorna går bra att frysa. Hållbarhet 6 månader.



(Ps. Anne, om du läser här, det går inte att lämna kommentarer hos dig. Hur gör man?)


Kommentarer
Postat av: C a m i l l a

Gud vad du bakar och grejar. Imponerande! Ja, men de där kakorna är ju supergoda. Har recept på dem från ICA-kuriren, men i mitt recept är de skurna i trekanter - himla skillnad va? =)

Men alltså, hittade du oron?

Kramar!

2009-01-27 @ 14:36:20
URL: http://www.camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: C a m i l l a

Ha ha ha... =) Du är rolig du.

Kram!

2009-01-27 @ 17:36:10
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: cirocco

Kokostoscakakan med kladdkakebotten och kokostoscatäcke ser helt underbart god ut, hoppas oron försvann med den!

2009-01-27 @ 19:20:15
Postat av: Anonym

Bra att du tyckte det var ok/bra/schysst med "uppdragen" på jobbet för jag fick lite dåligt samvete för dessa i efterhand....../B1

2009-01-27 @ 19:33:01
Postat av: riasharmoni

Nä, nu verkar det verkligen bli dags för massage :) !!

Låt mej bara vara klar med denna vecka så blir det knådning i helgen ( om du har tid vill säga).



Vill väldigt gärna smaka kaka!



kram

2009-01-27 @ 19:43:22
URL: http://mariasharmoni.blogspot.com
Postat av: anne

Du går in på komentarer, skriver, skriver sedan bokstäverna som poppar upp samt att du måste välja konot och då väljer du anonym.

Hoppas det går.

Kakan ser smaskig ut, ska spara receptet men jag håller mig också borta ifrån allt vad socker heter ett tag.

Kram

2009-01-27 @ 21:23:45
Postat av: anne

Hej igen. Skulle prova att skicka en kommentar till mig själv och de har tydligen gjort om det, det gick inte. Det verkar ju helknasigt för man måste registrera ett google konto. Så de som inte har det kan tydligen inte kommentera - dåligt.

Anne

2009-01-27 @ 21:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0