Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Whiter shade of pale...

Usch och fy, i natt hände det igen, för andra gången i mitt liv som jag kan minnas. Det är många år sen det sist hände och då var det en tidig morgon innan jobbet.

Vid 03.30 viknade jag plötsligt av att jag drömde jag fått en kommentar av Powerlifter-Janne här i bloggen att jag skulle ringa honom, rätt och slätt! Det verkade allvarligt!

Jag fattade ju att det var en dröm och bestämde mig för att gå ned och dricka ett glas vatten och kissa lite för att lättare somna om.

Jag drack glaset med vatten och satte mig på sedan på toa.

Plötsligt kommer det....hjärtat börjar slå jätte långsamt och svett bryter snabbt ut på hela min i det närmaste nattnakna kropp, all kraft bara försvinner.
Jag blir jäkligt rädd för att svimma uppe från toastolens höjd och jag lyckas lägga mig på golvet innan det händer.

Tok-vagal ligger jag på golvet och mår absolut uselt.
Det tar en jäkla stund innan det går över också.
Det konstiga är att det inte går att ropa på hjälp heller, man har liksom ingen extra kraft till andningsmusklerna att öppna munnen att ropa med.

Jag bara låg där och kände hur svetten forsade från kroppen och att jag inte kunde röra en fena! Det var liksom inte som någon ångest-grej, det var rent fysikaliskt en vagal attack!

Hade lite funderingar på om det kan vara så det känns när man dör men det tror jag inte även om det är jäkligt obehagligt när hjärtat slår så där fruktansvärt långsamt. Jag kände mig helt kristallklar i huvudet hela tiden.

Till slut kunde jag resa mig och gå tillbaka till sängen. Jag var fullkommligt vit i ansiktet och på golvet i badrummet var det en pöl med svett där jag legat.
Nu när jag vaknat igen känner jag mig lite svag i musklerna men annars ok!
Någon annan som råkat ut för det här någon gång?

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Svar till Borthy: Fy vad elakt av den personen att skriva så till dig!!! Jag tror att de personer, som skriver elaka kommentarer, mår dåligt själva eller är rent av avundsjuka. 99, 9% av kommentarerna jag får är positiva och uppmuntrande kommentarer, men
bara 0,1% är inte det. Trots att den största andelen av kommentarerna är snälla, så hänger jag ändå mest läpp för den där elaka kommentaren. Jag valde att godkänna kommentarerna innan de syns för er läsare, bara för den enkla anledningen att jag inte vill att andra ska få läsa de elaka kommentarerna jag får ibland (tur att det inte händer så ofta!). Borthy, tänk istället på alla som gillar dig och din blogg!!

2007-11-24 @ 09:17:07
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Camilla

Usch, vad vidrigt det låter! Måste kännas som en nära-dödenupplevelse! Är det blodtrycksfall, eller? Jag har (tack och lov) aldrig varit med om detta. Du får se till så att du inte svimmar av helt och slår huvudet eller så. (Hur man nu ska kunna se till det, då man inte verkar kunna påverka någonting?)
Hoppas din dag blir bättre!
Styrkekram!

2007-11-24 @ 09:50:20
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: ejmis

Usch vad det lät otäckt! ibland när jag går upp på natten kan jag drabbas av hjärtklappning men aldrig något som du beskrev.
Har du pratat med någon läkare som kan förklara vad det är som händer?

2007-11-24 @ 11:11:37
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Andreas

Ta var på dig och vila nu. Inga tokstädningar eller liknande idag. Ha en bra helg! Andreas

2007-11-24 @ 12:31:34
Postat av: britten

Men oj ! hur mår du nu...har du varit stressad eller så. ? Är det någon som varit elak ? jag vet inte riktigt vad jag ska säga önskar bara att du ska må bra..försök och bara ta det lungt nu ...lyssna på skön musik gå en promenad i det härliga vädret och tänk på att vi är såååå många som tycker om dig och din blogg...stor kram

2007-11-24 @ 16:17:43
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Mikaela

SHIT!!! Ta hand om dig!! Det där låter inte alls bra! Blir allvarligt orolig! Har du pratat med någon doktor om det där??
STOR KRAM, Mikaela

2007-11-24 @ 17:22:17
URL: http://mikaaaelaa.blogg.se/
Postat av: A

Någon gång har jag vaknat i sängen och varit helt "förlamad" Och försökt skrika men inget har hörts....Först tyckte jag att det du beskriver påminde om det men jag har aldrig hört talas om att det kan hända när man stigit upp...Det är någon slags "sömnparalys" eller något...Minns inte riktigt vad det heter. Kanske kan vara det? Det låter rätt otäckt. Hoppas du slipper det igen. Kram

2007-11-24 @ 18:56:03
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: tlh

Det låter som stress, det känner jag till.

2007-11-24 @ 18:57:51
Postat av: maria

Det börjar bli dags för det årliga spa-helgen!!!!!Det blir Doktorns ordination på det hela!!
Kram.

2007-11-24 @ 20:12:20
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Pensionären .

Efterhandskonstruktion möjligen MEN jag var också uppe natten som var i samma ärende (toan) och jag vet att jag tänkte på dej som allra hastigast! Varför visste jag inte då, men nu undrar jag om mitt undermedvetna gjorde sej påmind. Vill bara säga att jag är inte en sådan människa som "känner varsel" eller hur jag ska uttrycka mej men några gånger i mitt liv har det faktiskt hänt.
VAR RÄDD OM DEJ OCH SKÖT OM DEJ!

2007-11-24 @ 20:27:14
Postat av: Borthy till bland andra A!

Jag har frågat några personer om det här idag och faktiskt fått det till svar som du (A) beskriver. Inte att de här var det men att de råkat ut för det du beskriver, som att käkarna låser sig i en kramp, och som man är helt förlamad men man är vid medvetande under sömn eller i direkt anslutning till, man ligger åtminstone i sängen när detta händer.
Konstigt, jag har haft det med och även syrran beskrev detta fenomen samt en jobbarkompis. Alla trodde vi att vi var ensamma om just vara med om dessa natt "kramp-förlamningar"!
Det som jag hade i natt på toa måste nog ändå ha
med vagal påverkan att göra och jag vet inte om det är stress men det kanske det är men jag har inte upplevt det som sådant men...hypoman som man är kanske kroppen har bättre koll på stressnivåerna än skallen?

2007-11-24 @ 21:00:37
Postat av: Monika

Panikångest heter det. Tyvärr ett vanligt nutidsfenomen i vår stressade värld.
Kram!

2007-11-24 @ 21:02:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53
Postat av: Borthy till Monika

Hej Monika!
Jag brukar alltid anse att du har rätt men inte i det här fallet och jag är faktiskt övertygad eftersom jag har haft panikångest vid ett tidigare tillfälle i livet och vet exakt vad det är och hur man upplever det.
Det här var obehagligt men milsvidd skillnad i hemskhet mot vad panikångest är.
Vid panikångest upplever man stor rädsla och tror man ska dö, det finns ingen kontroll över den situationen!
Det här var mer en fundering om ifall det var så här det kändes när hjärtat slår långsammare och man är på väg att dö om du förstår skillnaden, paniken fanns inte, det var mer en fysiologisk process om jag ska försöka beskriva det.
Så tyvärr, panikångest är inte rätt svar.
Det här var en otrevlig upplevelse men panikångest önskar jag inte någon och hoppas aldrig i livet behöva uppleva det igen för under lång tid var jag nästan mer rädd för att få panikångest än själva upplevelsen.
Nu kommer jag faktiskt på en sak här... livscoachen sade att jag troligen kommer uppleva både fysiskt och psykiskt efterspel efter att jag varit med om den där hypnosen han utförde på mig för några veckor sedan....
Kanske det är något sådant skumt?
Nä, jag tror helt enkelt det var en vanlig vagus-retning utan yttre faktor mer än möjligen en fis?
:-D

2007-11-24 @ 22:26:18
Postat av: tyska Anja

Jag tror också, att då har något irriterat din vagus! Det låter i alla fall så... du verkar faktiskt inte stressad och då är man mer tackykard..!! :O) Sover gott min älsklings svenska!! Kram, Anja

2007-11-24 @ 22:34:44
Postat av: Borthy till Anja!

Tack Anja! Sov gott du också min älsklingstyska!
Ska jag också göra inom kort!

2007-11-24 @ 22:37:29
Postat av: tyska Anja

Jag önskar dig en vacker dröm... Vi sers i morgon på jobbet!

2007-11-24 @ 22:51:52
Postat av: stella polaris

Hallo!
Hittade dig på Tierras blog o klickade...hittar ett inlägg om att formligen vara så nära döden det är möjligt...har upplevt samma sak...ramlat ihop o trott att nu är det över...inte kunnat ropa på någon, varken man eller söner....sheet så jobbigt det var...får väl återkomma när jag har tid...jobbet kräver mkt just nu...inläggen är få liksom kommenterandet...
Ha det gott!

2007-11-25 @ 00:31:19
URL: http://enlitenj-ablogg.blogspot.com
Postat av: anncka

Hej min vän! Du måste vara rädd om dej och bara tänka på dej själv, du har så mycket runt omkring dej, men ibland måste man bara låta det andra vara och bara bry om sig själv. Du lever bara en gång!

2007-11-25 @ 08:33:54
URL: http://anncka.blogg.se
Postat av: Monika

Panikångest kan nog kännas på olika sätt för olika människor. Du vet självklart bäst vad du upplevt. Kanske skulle du gå på en hälsokontroll?

2007-11-25 @ 10:03:06
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0