Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

En riktigt bra vardag!

(Bilderna i detta inlägg är från min mobiltelefon....instruktionerna är mina formuleringar från mina kunskaper.)

Vaknade pigg och glad i morse. Till och med så pass tidigt att jag kunde bränna lite skivor till bilen och lite annat oviktigt ansvarslöst!

Innfann mig på Firman vid 7.30 och tog en kopp kaffe som förberedelse inför mina föreläsningar jag skulle hålla.

I dag gick det så otroligt bra och grupperna var så positiva och intresserade!
Tänk vad olika det är?
Undrar om det beror på mitt och kollegan T´s engagemang? Jag vet inte men i dag kändes det som full pott!


Jag har skrivit om vikten av att kunna livrädda förut  här i bloggen, långa instruktioner....

I dag tänkte jag ge er en lite allmän vägledning vad det gäller hjärtlungräddning på barn.
Tyvärr är olyckan framme i bland, man vill inte tänka på det men...

Vuxnas hjärtstopp orsakas som allra oftast av en rytmrubbning i hjärtat som man lättast återställer med en el-stöt från en deffibrilator.
I väntan på en deffibrilator utför man Hjärtlungräddning .
Så fort du påträffar en vuxen människa med hjärtstopp skall du larma på hjälp innan du startar hjärtlungräddning då  det är av största vikt att elstöten inte fördröjs.

Barns hjärtstopp orsakas nästan uteslutande av syrebrist.
På det lilla barnet som normalt i vila har en väldigt hög hjärtfrekvens räknas till och med en puls på 60 slag per minut som hjärtstopp då denna låga frekvens inte räcker till att syresätta kroppen och hjärnan.

Om du påträffar ett till synes livlöst barn måste du lova att inte tveka att försöka utföra hjärtlungräddning, du kan inte skada barnen mer!
Många känner stor tvekan pga av just den rädslan men så är inte fallet, du kan inte skada mer, det farligaste är att inte göra något alls!

Försök få kontakt med barnet, nyp det i axlarna, skaka försiktigt i axlarna Ropa på barnet. Berätta vem du är.

Får du inte kontakt med barnet gör du en andningskontroll genom att lägga din kind nära barnets mun och försöka känna om barnet andas.
Försök se om bröstkorgen lyfter sig.
Lyssna efter andetag.
SE, LYSSNA, KÄNN.

Uppfattar du att barnet inte andas lägger du en hand på barnets panna, böjjer barnets huvudet aningen bakåt och lägger sedan din andra hands pek och långfinger under barnets hakspets.
Stick in din tumme på samma hand i barnets mun och ta tag om undre tandraden/ den blivande tandraden och lyft käken rakt ut för att försöka öppna upp luftvägen.

Se lyssna och känn igen om barnet nu kan andas när du håller detta grepp?

Om det kan det, lägg barnet i stabilt sidoläge för att bibehålla den öppna luftvägen och larma efter hjälp!

Om barnet inte andas nu heller gör du 5 inblåsningar i barnet.
På det lilla barnet, under ett år måste du täcka barnets näsa och mun med din mun.

Blås till dess du ser bröstkorgen lyfta sig.
På det lilla barnet räcker det oftast med den luft du har i munnen bara.

På det större barnet täpper du till barnets näsborrar och blåser in luft i munnen till dess bröstkorgen lyfter sig.
Alltså, 5 andetag!
Om barnet ter sig livlöst, gråblekt, kladdigt, ja helt enlkelt livlöst skall du utan ytterligare kontroller påbörja bröstkompressioner efter detta.

På det lilla barnet tar du 2 fingrar, placerar dem på bröstbenets nedre tredjedel och trycker ned till 1/3 av bröskorgens djup. På det större barnet behöver du använda 1 hel hand. (Påvuxna vet du att du behöver ta i med dina båda händer)

Du skall göra i snabb takt, minst 100 kompressioner per minut.
Räkna högt.
Gör 30 stycken som direkt efterföljs av 2 inblåsningar. Gör ytterligare 30 kompressioner, 2 inblåsningar och 30 kompressioner och 2 inblåsningar innan du larmar 112.

Fortsätt sedan HLR utan dröjsmål eller uppehåll till dess du får hjälp av sjukvårdspersonal. Är ni flera på plats så byt av varandra. Dert är fysiskt och psykiskt jobbigt att göra HLR.
    
Om barnet satt något i halsen:

Om barnet fortfarande är vid medvetande, uppmana det stora barnet till att hosta.
Ge därefter 5 ryggdunkar följt av 5 buktryck.
Titta i munnen om du kan se föremålet men vifta inte runt i munnen blint.
Upprepa dessa manövrar 3 gånger och ring sedan 112.

  
Det lilla barnet lägger du över ditt knä och slår mellan skulderbladen i ryggen. Slå med ordentligt kraft och staga med din arm upp babyns huvud. 5 snärtiga slag.

Vänd sedan barnet och ge barnet 5 bröstkompressioner så som du gjort vid hjärtlungräddningen.
Upprepa 3 gånger och larma sedan 112.

Blir barnet till synes livlöst skall du påbörja vanlig HLR:

  

Japp, nu har jag gjort vad jag kan, för att sprida denna kunskap lite till er också. Hoppas många redan kan. Det är lite svårt att göra en 4 timmars föreläsning i ett blogginlägg :-D, extremt äckligt hemskt ämne också!

Nog om detta!
Efter dagens övningar var det äntligen dax att återuppta Yogan!

Vår Guru och Yogalärarinna var nu äntligen tillbaka!
Jag känner mig alldeles salig efter 1 timmes lektionen, helt lyriskt!

Kroppen var ovan eftersom det var några veckor sedan vi körde då lärarinnan varit bortrest. Känner mig nu som pånyttfödd och äntligen fysiskt frisk igen efter den långdragna förkylningen!

Sen, efter Yogan åkte jag till min lägenhet och skruvade på benen på sängarna jag köpte till kidsen igår. Blev bra att äntligen få dit sängar till dem!

Spelade lite gitarr och sjöng.

Oj vad jag hunnit mycket idag, tog en resa till Konsum och handlade lite mat och landade därefter vid middagsbordet med stora sonen som i förbifarten berättade att han sjungit in till barnkören i La Boheme idag!
Shit vad duktig han är men han sade han varit nerväs när han framförde Ack värmeland du sköna...!
Ja ja mensan, han är min son! Stolt!

Nu blev det ett längre inlägg än jag någonsin skrivit tror jag?
Ingen orkar väl läsa hit ned men... :-D
Nu skall jag sticka ut och springa och lyssna på hög musik i lurarna!

Kommentarer
Postat av: Mor

Kära nån!

Detta återkommer jag till i morgonbitti. Min hjärna orkar inte ta in DETTA VIKTIGA ikväll känner jag. LOVAR!

2008-05-13 @ 21:15:41
Postat av: Camilla

Oj, vad du skrivit! :) Vilken energi hos dig igen, nu börjar man känna igen dig. :) Jogging och yoga - det låter skönt! Jag yogar hemma 1-2 gånger i veckan nu, vår yogakurs är slut för våren - men jag tycker att det går lika bra att fixa det hemma faktiskt, bara man är själv i huset.

Barn-HLR... usch ja, vilket ämne... men det är kanonbra att veta hur man ska göra om något händer, än att inte veta alls - om man nu skulle ha mod till att våga och kunna göra något.

Kram och ha en fin onsdag!

2008-05-14 @ 09:52:18
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: sweetmama

Bra där !



Att du visar hjärt lugn räddning och sprider din kunskap. Själv har jag gått en del kurser eftersom jag jobbar i barn omsorg. Men påminnelse är alltid bra !

Kram

2008-05-14 @ 14:10:13
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Vilken bra och nyttig information om barn-HLR!

2008-05-14 @ 17:48:06
URL: http://junitjej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0