Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Ventilation!



Den här har jag inte bloggat va? Jag minns inte...
Jag tycker den blev väldigt bra ivarje fall.
Hade ju inte tänkt att montera ihop den förrän vi gjort klart i hallen och vi lagt nya golvet men jag bara kände att jag ville få bort allt som skulle vara i skåpet från påsar stående i hallen...och mina tyger...och ge nya symaskinen en permanent plats!
Det tog mig en halv dag att få ihop hyllan och packa in allt iden men riktigt nöjd blev jag!



Sedan hände det bara...i tisdags kväll.
JR sade: Nu är jag taggad att bygga vårt ventilations-system!

Jag tänkte då att jag skulle sköta markservicen och vara behjälplig så gott jag bara kunde så jag rev ur alla förråd och hela pannrummet så att han skulle komma åt. Jag verkligen slet på och rensade och sorterade, slängde!



Sedan sade han: Skulle det inte vara lite piffigt och trevligt om vi målade vitt bakom rören i pannrummet....



Han fick naturligtvis som han ville och igång var jag med att spackla väggar lite hjälpligt i det äckliga rummet och sedan fram med den vita färgen och påbörja rollningen av tak och väggar.



Väldigt mycket jobb kvarstår här...och en fuktskada upptäcktes i väggen där rör från bergvärmen går in...stön...känns ångest att tänka på hur den väggen måste lagas... Ny dränering? Ny puts?
Vi började med att lokalisera en förmodat trasig koppling eller om vätan kom utifrån pga av en trasig avrinning från grunden...eller vad det kan heta?
Stupröret från taket sprutade regnvatten rakt på grunden då där avloppet till den vält och stoppat igen.
Hoppas att jag fixade det idag och att delar av problemet är löst...

Vi åkte också och köpte en luftavfuktare men det visade sig inte vara speciellt blött i luften i regionen.







Sedan har vi råkat på lite bilsport ute på byn också...



Mitt i all ventilation har jag skött GI-diet riktigt fint.
Fick till och med JR att avnjuta lite pannbiff med Broccoli/Blomkolsmos en lunch i helgen.




Jag lyckades faktiskt göra en riktigt flottigt mättande och ätbar Aubergine och zucchini-gratäng härom kvällen.

Man stekte en skivad Aubergine i olja.
skivade en Zucchini...och 4 tomater...lite champignoner och blandade i hop med 4 pressade vitlösklyftor, salt och citronpeppar och vitpeppar.
Hälde på 1 dl grädde och en påse gratängost och så in i ugnen ca 20 min.

Blev faktiskt riktigt god men för flottig så man fick hälla bort lite flott och vätska. Dock ordentligt mättande så man behövde ingen större mängd för att bli mätt.



Sedan har jag också hela lördagen rensat på vinden som var varm och mörk så att JR skulle kunna dra ventilationsrör där.
Mycket slänga och städa blev det! Vi har en gigantisk vind och då blir det gärna att man sparar lite för mycket saker....





Det här är bara ett litet hörn av vinden...



Och så här mysigt blev det när JR dragit upp rören ur schaktet från pannrummet upp till vinden.
Nu skall rören dras runt på vinden och ned i annat schkt....


och isoleras...och kopplas till ...



..den här dyra manicken som står i en garedrob på bottenvåningen och skall föra runt all luften till alla rummen och byta värme på luften...och massa sådant invecklat.



JR är ett riktigt ventilationsmonster just nu, ett mycket duktigt sådant!


Kommentarer
Postat av: Mor

Ni är sååååå duktiga båda två!!! Men lite fundersam blev jag på det som låg på tallriken Du bjöd J. på.

Tänker inte skriva här vad jag tänkte det liknade.......FNISS!

Skåpet med tyger och symaskin är jag väldigt nyfiken på. Mina alla tyger ligger i plastlådor under skrivbordet i datarummet.Ett litet helvete när jag ska ha tag i dem.

2012-06-11 @ 20:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0