Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

För 100 år sedan...

Snön faller nu på allvar utanför fönstret.
Sitter här med morgonkaffet och bloggar runt lite innan det är dax att göra lite nytta.

I morse var det speciellt mysigt att göra ordning lilla grabben inför skolan!
De har en speciell skoldag idag, hela skolan skall leka att de var för 100 år sedan.

Alla skulle ha så nära tidstypiska kläder som möjligt på sig.
Min E var uppsvidad i svarta knickerskortbyxor med gråa ullstrumpor upp till knät. Till detta hade han valt skjorta med svarta hängslen och vår pensionärsgrannes (ej segelbåtsägaren) svarta gubb-keps!

Han var helt toppenfin men när vi började göra bena och vattenkammad snedlugg på honom i morse jag och storebror då sade han NEJ!
Där var gränsen nådd för vad en snygging kan stå ut med!

Sedan skulle alla ha lunch med sig.
Man fick välja på att vara fattig och ha limpmackor med stekflott på och kall potatis med sig eller vara rikemansunge med pannkakor.
Vad tror ni min son valde? Inte kallpotatis och stekflott i varje fall utan det var pannkakor som jag stekte igår kväll.

Mjölk skulle barnen ha i glasflaska och det var inte helt enkelt att frambringa så där i en handvändning!
Hittade slutligen en flaska snaps OP i spritförådet och det var bara en rejäl slatt kvar men... jo, jag erkänner gjorde mig skyldig till spritmissbruk och hällde ut spriten, var inte så motiverad att ta mig ett järn så där på måndagskvällen!

Kommentarer
Postat av: A

Det låter som en kul grej ju. Jättebra för barnen att få uppleva lite av det gamla. såklart valde han rikemansunge:) Tror du att någon valt att vara fattig? Ha en fin dag, kram

2007-11-13 @ 10:05:23
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: Socrate

Tydligen poppis med 100-årsjubileum. En av skolorna här i stan fyllde oxå 100 härom sistens och barnen hade oldfashion kläder på sej och man hade skoldag precis som din grabbs skola. Jag har inga barn på den skolan (...vad jag vet i alla fall...?) men läste om det i tidningen. Kul grej.
Viktigt att barnen får vetskap om hur det var när farfars far gick i skolan. Viss skillnad mot idag.

En bra dag tillönskar vännen Socrate

2007-11-13 @ 10:48:32
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: maria

Vilket spritslöseri.... Kort på gossen önskas!

2007-11-13 @ 12:06:55
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Think Twice

Gud så trevligt med 100 årstema....verkligen annorlunda!
Ja kan riktigt se din lille son framför mig i sina knickers och allt.
Låter som du fått till klädseln kalasbra...
Hade verkligen varit ett sant nöje att få se barnen på skolan den här dagen!
/Ha det gott
/Kramen

2007-11-13 @ 12:13:38
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Svar från min blogg: Ska lägga din yoga på minnet om jag testar på någon annan "lokal". Här på jobbet finns det inte så mycket att välja på.
Ja, men vad kul! Då litar jag på dig till kents nästa turne, maken börjar nog tröttna på att gå snart tror jag - det är jag som är värsta fan:et i vår familj. :)
Jag har tur och ligger i som en iller då det gäller biljetter, så jag ska nog kunna fixa via Ticnet till nästa turnén också. :) Kram!

2007-11-13 @ 12:55:25
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Socrate

Socrate till Borthy:
Jodå - HYUNDAI stavas just så som du gjort. HYUNDAI. Petimätern ger följande omdöme: MVG och guldstjärna . Så de så.

2007-11-13 @ 16:12:55
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0