Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Att känna igenom brösten efter knölar!

Cancer skrämmer oss. Många drabbas av bröstcancer. Vi vet att det är kvinnor i vår egen ålder som drabbas så det är inget man bara kan räkna bort som något som inte drabbar mig....
I dag startar rosa bandet-kampanjen och jag hoppas mycket pengar kommer in till forskningen!


Jag har ändå en del funderingar om det här med att känna igenom brösten regelbundet!
Det måste helt enkelt varit en karl (som spenderat hela sitt liv i ett labb utan att någonsin få känna på en kvinnas bröst..) som kommit på att vi kvinnor ska göra detta och med framgång finna vår vanligaste cancerform tidigt.

Man kanske skulle be männen börja känna genom sin prostata med ett enkelt handgrepp....
Inte det att jag tycker idén är löjlig men ångestframkallande och omöjlig att göra!

Brösten ÄR ju knöliga av naturen, hur skall man minnas om något är nytillkommet från förra gången? Kartor är ju svår-ritade i området?

Brösten ändrar ju dessutom skepnad i stort sett dagligen under menscykeln?Lär känna dina bröst

Jag försöker verkligen i bland att strukturerat känna igenom men jag blir bara rädd och känner massor av knölar!

Hur gör ni medsystrar som strukturerat och vant sköter denna uppgift?
Jag måste nästan säga att jag är bättre på tandtråden än att känna igenom brösten.

Bilden här till höger är från cancerfondens lär känna dina bröst skola!
Här är länken dit: www.cancerfonden.se/brostskolan
Bloggregistret.se"border="0"/

Kommentarer
Postat av: Kjellinskan

Svar från min blogg: Hej! :) Jag jobbar... det var mycket här i dag. Själv då, är du ledig?
Helgen har varit minst sagt intensiv, känner mig helt sluuuut! Ska ta en vilodag i morgon (i alla fall försöka...) och bara vara.
Satsumaserna...satsumasen...(hur sjutton skriver man?) var riktigt goda. Någon enstaka som var sur, men annars riktigt söta och goda.
Bra bloggämne för dagen! Jag är urdålig på att känna efter knölar, är bara rädd att jag ska hitta något. (Snacka om struts...) Köper alltid rosa bandet och förra året en jättesöt kalender från Rosa bandet som jag hoppas kommer även i år. Ska nog blogga den i dag tror jag, den är så söt och praktisk.
Ha det gott! :)
Kram, kram!

2007-10-01 @ 12:44:48
URL: http://kjellinskan.blogspot.com
Postat av: Junitjej

Jag måste genast kolla igenom mina bröst!

2007-10-01 @ 14:00:03
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: pappa B

Hej vännen. Hoppas att du mår prima. Jag har haft aningen stressigt den sista tiden, men nu börjar jag återgå i normala spår igen. Nedgånge i kilogram går faktiskt över förväntan och jag skall nog hinna ner till 90 blankt innan oktober är till ända.
Bra att du PR.ar för bröstcansern. Skall testa ut ett bra sätt att kolla prostatan otan större ingrepp, det kanske vore något att lansera i samband med tubsockorna?
Stor kram, liten puss på nästippen och så fullt ös framåt.

2007-10-01 @ 14:08:27
URL: http://www.pappab.webblogg.se
Postat av: majjanw

Har arbetat med ( vårdat) kvinnor med diagnos bröstcanser och vet hur viktigt det är med denna uppmärksamehet och förståelse ( kunskap) inför detta.
Hela året om.
Kram.

2007-10-01 @ 14:43:02
URL: http://majanw.blogg.se
Postat av: Tobias Lindqvist

Cancer är verkligen en hemsk sjukdom! Det är nog något alla är rädda att få tror jag...

2007-10-01 @ 20:48:02
URL: http://www.tobiaslinduist.blogg.se
Postat av: Pensionären .

Inte Rosa Bandet precis....men i morgon ska farbror ögondoktorn kolla hur långt det har gått med min gråa starr.

2007-10-01 @ 21:47:22
URL: http://widy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0