Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Har jag valt någon glädje idag?

Just det, har inte haft en tanke på det! Borde ju reflektera över 3 bra saker idag som inte är prestationsbetingade utan bara jag-bra!
Hmmm...
Jo en sak försökte jag mig på idag faktiskt!

Håller ju på att läsa boken "Att välja glädje" av Kaj Pollak. I den boken utmanar han oss vanliga dödliga genom att man faktiskt har ett val i allt som sker att välja hur man ska reagera och att man i kan välja att se varje situation och varje möte på ett lykligt sätt.

Det finns någon person som jag tycker att jag har svårt att möta i enbart ren spontan glädje.
Antagligen skyddar jag mig mot att bli kränkt som jag upplever det med ett sätt som sannorligt inte är direkt tilltalande och ger den andra personen dåliga vibbar mot mig och så är den onda cirkeln igång fast det kanske inte egentligen behöv`?

Jag försökte idag att gå in i dessa möten med mer öppen blick för att se glädje i stället för att vara rädd eller vad det nu är jag är!
Kan väl inte säga att jag var någon supersuccé men det var heller inga dåliga stunder.

Omslagsbild: ISBN 9789100115630, Någonting bättre är redan på väg
Jo, det är så här,  att jag läser en till bok just nu också, det är Maria Scherers bok "Någonting bättre är redan på väg" som verkar vara en riktigt trevlig bok om livets alla möjligheter!

Hon beskrev att det faktiskt finns ett tillstånd man inte beskriver och tänker på så ofta och jag tror faktiskt vi inte ens har ett ord för det här i Sverige!
Det är när man inte bekänner  sig vara vare sig lycklig eller olycklig!

Det kanske var det tillståndet jag uppnådde i dag när jag försökte välja glädje? Det gick inte helt åt h-vete och var inte heller någon  supersuccé!

I övrigt var det positivt att jag valde lite egentid i simhallen i stället för att gå hem och sova och därmed känna mig ineffektiv och slapp!

Vet inte om jag fått ihop 3 bra-saker idag?
Det har ändå varit en bra dag som jag varit närvarande i även om jag var trött på slutet!!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Oj, känner man igen sig i din beskrivning där av vissa personer man bara inte klarar av... finns verkligen lösningen på det i en bok? I så fall ska jag köpa den pronto!!!
Härligt med en simtur och bastu efter jobbet! :) Är det första steget mot ett hurtigare liv? :) Och sååå skönt att sola, det skulle jag verkligen behöva. Blek och eländig... Hua...
Oj, vad jag är sugen på att skaffa den där boken med Kay Pollack jag också. Finns den i pocket?
Har du köpt kent än??? =)

Kramar!

2007-10-16 @ 21:10:12
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Roligt att höra dina tankar om boken. Jag tycker verkligen att det är svårt att göra sakerna han skriver om till sitt sätt att agera och vara. Men jag tycker verkligen att han har rätt i det han skriver och jag tror på det.

2007-10-16 @ 21:16:17
URL: http://mikaaaelaa.blogg.se/
Postat av: Jada

Du får alltid ihop minst tre bra saker varje dag!
Din positivitet sprider sig!
Ha en skön slapp kväll framför tvn, ses imorgon!

2007-10-16 @ 21:34:56
URL: http://jada.blogg.se
Postat av: Tierra

Go´kväll !

Hehehe... jo, du... det ble faktiskt något så "nyttigt" som en 9o-grams hamburgare med pommes och en Cola... inte världens mest näringsriktiga måltid... men det gick ju ganska snabbt ;-)

Det där med 3-bra saker kanske man skulle anamma... som en lite påminnelse för sig själv... ska tänka på saken.

Sköt om dig och ha en God Natt... och en bra start på onsdagen förstås...

Varma hälsningar, Tierra

2007-10-16 @ 23:18:07
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Målsättningen "att välja glädje varje dag" är verkligen värd att ta efter. Och att inta en positiv attityd mot en person man inte "synkar" med är hedervärt. Dock inte helt lätt. Keep on tryin' though!
Ha en härlig onsdag.

2007-10-17 @ 00:38:07
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0