Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Seder är till för att brytas?

Slog på lite morgonblogg och hade under natten fått kommentar av Ulla och Socrate. Socrate avslutade sin kommentar med: Seder är till för att brytas!
Hmmm... Kanske det?

I morse när jag i mörkret rattade bilen till jobbet hade jag som vanligt radion på.
Plötsligt ljöd reklamjinglar med klockren julmusik igenom bilen!
Julkänslan slogs på direkt och jag fick sådan lust att julpynta och känna myset!

Konstigt nog såg jag framför mig pynt i rött och guld, kulor upphängda i fönstren mm och detta är verkligen ovanligt när det gäller mig som är extremt stram i att sväva ut. 
Vitt , glas och silver i strama genomtänkta inredningsdetaljer är mer min stil.
Plötsligt ser jag värme och appelsiner, rött och guld?
Seder är till för att brytas?
Ska verkligen bli intressant att se hur jag kommer att advent- och juldekorera i år när jag nu får sådana här vibbar redan!
Man ska nog inte vara så rädd för förändring kanske? Julen byter jag i varje fall inte bort!

Min tyska kollega thl kom nyss förbi här och frågad mig vad "jävlar anamma" betyder och vad "fan anamma" betyder.
Jag förklarade på mitt pedagogiska vis(?) att båda ovanstående är namn på samma "Teufel", och att det då blir ett kraftuttryck om man annmmar dess krafter. Var det rätt?

Man får verkligen tänka till när man har utländska kollegor som riktigt går in för att lära.
För några timmar sedan undrade han om det heter att vara "ömhudig"? Jag svarade att jag tror det heter ömhudad? Jag är obekant med ordet eftersom det inte passar in på mig alls, jag brukar mer vara en synonym med hårdhudad ;-D! 
Någon som vet om jag har rätt i min undervisning?

Jag tror Socrate kommer att rätta det här! Jag vill tacka för tidigare stav- och skrivfel han så härligt odrägligt omtänktsamt korrigerat i min blogg sedan en tid!
T ex att blomman Xyclamen ju naturligtvis stavas Xyclamen som alla med blomintresse vet men den jag hade tagit kort på i tidigare inlägg ju var av helt annan art, den mer allmänt välkända köksväxten tillika krukväxten Cyklamen!

Har nyss ätit lunch här på firman, blev en Sushi i goda arbetskamraters lag. Vad smaskigt det lät då? Som Sushin simmade runt i en lag gjord på kollegor? Socrate har mycket att städa i det här inlägget!

Kommentarer
Postat av: maria

Ja, det är väl bara vid Halloween man tillåts göra Suchi av sina arbetskamrater, bara de återuppstår genast, de är ju så trevliga.
Kramen.

2007-10-27 @ 16:50:21
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: maria

Svar: och kardemumma då? jag som älskar det i latten, hur blir toningsresultatet då??

2007-10-27 @ 18:37:09
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Camilla

Nä vad sjutton vad du har julkänslor... det står väl inte på förrän det är fullt av tomtar på din sida? Jag brukar älska julen, men i år vete sjutton... kanske om det börjar snöa lite, att man får lite julvibbar då. Just nu känns det verkligen bara hösttrökigt.
Hm... det kan ju bero på att vi vuxna (jag och mannen) förhandlat bort våra julklappar för vår Köpenhamnsweekend i december - dumt va... jag som älskar paket... :) Tur att man fyller år strax efter jul och att kära mamma brukar sticka till mig någon liten julklapp.
Kraaaaaaaaam på dig!
Jobbar, men det är lugnt här. Ingen verkar vilja besöka mitt jobb en lördagskväll, konstigt va?

2007-10-27 @ 18:47:09
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Socrate

Allra först : Meningen "seder är till för att brytas" kom ICKE ALLS från mej personligen utan var temat för den där "diverse-årstiders-mat-festen" jag skrev om. Själv är jag barnsligt förtjust i julen m fl seder men nog med åren mer återhållsam i mitt firande. Jag tror nämligen att mina barn blir precis lika nöjda och glada om de inte badar i julklappar och förmodligen mindre inte så fulla av krav i livet som vuxna.
Angående ordet "ömhudig" ska det nog, precis som du sa till "thi" heta "ömhudad" . Du är ju ALLS INTE någon "språksopa" - DET ÄR UNDERTECKNAD SOM ÄR EN RIKTIG PETIMÄTER ELLER MESSERSCHMITT !
Fr.o.m. NU kommer jag inte att "petimätra" mer på flera timmar, kanske flera dagar.

Ha en skön fortsättning på helgen

:-)
//Socrate

2007-10-27 @ 21:07:46
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Borthy till Socrare the one petimäter änd only!

Kära du, det heter Messerschmitter, kände bara att jag behövde få ur mig det! Hoppas du känner att inlägget var en kärleksförklaring och inget annat! Uppskattar! kram

2007-10-27 @ 22:55:31
Postat av: Ulla

Jag har funderat över det där med språk och jag tror att språket hela tiden förändras. Ord behöver inte alltid stavas på ett visst sätt. Jag tror att stavningen på olika ord följer samhällets uttryck och inställning till dem. Det är väl därför det hela tiden tillkommer förslag på nya ord till Svenska Akademin

2007-10-28 @ 08:29:22
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Socrate

NO OFFENCE TAKEN. Och där fick han så han teg! Det behövs ganska mycket för att stöta sig med mig efter vad jag spytt ur sig senaste tiden. Tänkte på det härom dagen - visst är det konstigt att man bara måste "petimätra" i stället för att tiga still och inte stöta sig med folk. Förmodligen en tvångshandling. Ungefär som att peta i näsan eller kolla spisen 67 gånger innan man är säker att den är avstängd. Uppskattar våra små "meningsskiljaktigheter". // Ha De

2007-10-28 @ 09:13:27
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0