Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Bagar-Borthy slår till igen!

Plötsligt en dag så händer det bara....även om det är ganska långt mellan gångerna: Jag bakar, dessutom flera gånger på en vecka!

Antagligen är det för att jag kör GI och inget får smaka själv.....bara känna den förföriska doften av nybakat hembakt!

Av någon omedveten anledning hade jag handlat hem allt som behövdes till rågsiktskakor så efter middagen bara slet sig förståndet lös och gav kroppen en kick i arslet och plötsligt så fanns de bara där under bakdukarna: 8 st
Rågsiktskakor!
Receptet har jag använt mig av i många år, de blir väldans smarriga och fluffiga, det är receptet som står på baksidan av Kungsörnens Rågsiktspaket!






RÅGSIKTSKAKOR
         4st

50 gmargarin2 tsksalt
5 dlmjölk 4 tskbrödkryddor
50 gjäst14 dlrågsikt (Kungsörnen)
1/2 dlsirap  

Smält matfett och tillsätt mjölken. Värm till 37C. Smula jästen i en degbunke och rör ut den i degvätskan. Tillsätt sirap, salt, brödkryddor och nästan allt mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt jäsa ca 40 minuter. Tag upp den på ett bakbord och knåda degen smidig och baka ut 4 hålkakor. Låt jäsa ytterligar ca 30 minuter. Grädda hålkakorna i 225 C i ca 10 minuter.
Bloggregistret.se"border="0"/


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Vad goda de ser ut!!
Måste snart baka igen!
Det var evigheter sedan!

2007-09-06 @ 19:25:52
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Monika

När jag får tid (får man det någonsin om man inte tar den?) ska jag prova dina bakrecept.

2007-09-06 @ 20:02:33
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53
Postat av: Kjellinskan

Shit, du är äckligt duktig alltså! Hur jag än kämpar hinner jag inte ikapp. Nu står det i alla fall två plåtar Borthy-muffins och doftar ljuvligt i mitt kök. :)

2007-09-06 @ 20:08:13
URL: http://kjellinskan.blogspot.com
Postat av: Pensionären.

Så nu doftar hela huset av Borthys bak? FNISS!

2007-09-06 @ 20:09:15
Postat av: Kjellinskan

Blir så nyfiken vilket företag du jobbar på. Har själv gjort en kortare se-jour på ett företag som börjar på K och det var 2002. Bodde i Stockholm då, men separerade och flyttade norrut igen. Var då på thor.......gen där på K. =) He he, du fattar väl nada...

2007-09-06 @ 20:15:00
URL: http://kjellinskan.blogspot.com
Postat av: majjanw

Pimpning pågår " hemma".
Kort mailas sedan, någongång..
Jobbar kväll.

2007-09-07 @ 08:47:11
URL: http://majjanw.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0