Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

En riktig utmaning!

227650-703
Här kommer en riktig utmaning för er svampkunniga! Artbestämningar!

Det här blev resultatet när barnen fick plocka svamp på sin lägerskola förra hösten.
Jag var med då och tro det eller ej men mycket av det här gick att äta! Fröken var duktig på svamp och sållade agnarna från vetet och på kvällen fick alla som ville smaka på stekt svamp!

Själv kände jag mig yttterst skeptisk till denna saliga blandning då de ju legat och gnott sig mot varandra i samma korg! Ingen blev dock sjuk av svampstuvningen!

Jag tyckte ändå att barnen skulle tvätta sig om fingrarna efter den här uppgiften!

Nu tänker jag inte blogga en enda svamp till, bara så att ni vet!

Kommentarer
Postat av: Monika

Det lömska med giftig svamp är ju annars just det att man inte alltid blir sjuk på en gång utan ibland flera månader senare.

2007-09-20 @ 03:16:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53
Postat av: Borthy till Monika!

Som tur är var det ett år sedan vi åt den där svampen.... och jag vet hur man kör dialys you know, har personligt rekord 8 minuter att koppla upp från start till primning!

2007-09-20 @ 03:26:03
Postat av: Monika

Jo, men man har ofta hunnit få irreversibla njurskador när svamparna ger symptom. Bäst att köpa dem på Coop trots allt. Men jag kan faktiskt en del svampar, även om jag bara plockar gula kantareller.

2007-09-20 @ 03:33:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/53
Postat av: B1

Nej nu har jag tröttnat på svamp........

2007-09-20 @ 04:36:03
Postat av: Borthy till B1

Jag lovar dig, inte en svampjäkel till kommer över min bloggtröskel! Kram till dig!

2007-09-20 @ 04:37:13
Postat av: majjanw

Okej, vi börjar längst upp till höger och går succesivt ner svamp för svamp.
Nr 1: ehh, eller föresten vi skiter i det här nu. Svamp som svamp, jAG ÄTER DEM INTE! ÄCKLIGT!
Föresten så kanske Faderen slänger in ett
paket i din postlåda under dagen. DET ÄR TILL MEJ: ÖPPNA EJ, eller jo det får du, men den är min. Frågor? Messa!
Kramilainen.

2007-09-20 @ 05:19:55
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Junitjej

Ja, läraren måste ha varit otroligt duktig på svamp!!! Det gäller att man kan artbestämma om ingen ska bli sjuk!
Svar till Borthy: Japp, det är vaccination mot stelkramp i 4:an! Eleverna brukar vara väldigt nervösa inför den.

2007-09-20 @ 06:34:00
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0