Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Scoutläger på Vässarö 2008!


Det började riktigt härligt för oss på onsdagsmorgonen! Solen sken ånyo och jag hade lyckats få det mesta som vi behövde efter Gotland torrt, rent och packat.
Efter 2,5 timmars bilfärd nådde vi Ellan utanför Grisslehamn varifrån båten skulle hämta mig och killarna så att vi kunde förenas med de övriga scouterna från kåren som åkt ut redan på lördagen innan.
Allt var frid och fröjd och det var härligt roligt att vara där igen och träffa alla!
Jag lyckades till en början få "egen cuppe" att sova i, slapp ligga i bottenlöst armétält som deffinitivt inte var grodsäkert!
 
Som ni ser var det rymligt och mysigt men det behövdes bara lite mörker och regn så hade jag båda mina små grabbar liggande hos mig igen!

Titta på maten, lite okryddad korvgryta som man knappt skulle tagit i med tång ens hemma smakade som vanligt helt ljuvligt ute i naturen! Mer om mat kommer nedan...

När man är där ute tappar man tiden och stressen.

Man väcks ca 3 minuter i 8 på morgonen så att man kan stå "alltid redo" och hälsa solen och flaggan godmorgon men sedan har man i det stora hela bara en skönt avslappnad tillvaro.

Man kan till och med sova middag då man inte har uppgifter att göra eller då det inte är gemensamma aktiviteter.

Tro det eller ej men då jag inte har haft matlagningen så har jag sovit jätteskönt middag, nästan varje dag!
Jag har till och med druckit kaffe sent på kvällarna och ändå sovit som en stock på nätterna!
Antar att tältning är min melodi och att det gör sitt till att vara ute i friska luften hela dygnen!

Det är så himla gulligt! På kvällarna får alla gå till Markan och köpa lite godis. Det är mycket farsinerande att se hur de i dryga timmen står i kö för att köpa godsakerna!
På kvällarna blev det en hel del gitarr och sång runt eld och fika, sådan samvaro gillar ju jag extra mycket!
  
Man får lära sig mycket ute på dessa läger....
Att lägga handen i myrstackar, kriterier för vad som är ett gräs, vad sädesärlor har för färg på huvudet första året, hur tussilagobladen ser ut på sensommaren och massor massor mer!
 
 
Sen kom regnet!
Och jag lovar att det inte var nådigt! Det fullkomligt öste ned resten av tiden! (Från torsdag och framåt.)
Det blir mycket blött att tälta på en leråker men ni skall inte tro det var sura miner för det! Nej då, det var regnkläder på och fortsatta aktiviteter som planerat i skog och mark!
 
Mycket kretsar kring matlagning och mat! Varje dag får man gå till matsalen och hämta sina kärror med mat till sitt läger.
Just denna dag fick vi som kompesation för regn och elände semlor att ha till efterätt. Jag handvispade några lite grädde och gjorde 50 semlor ute i fält! Känndes aningen konstigt men de var de godaste semlorna man smakat eftersom det var mitt i regnet, mitt i sommaren!
 
 
När det var som allra vidrigast, alla var som kallast och blötast så gick vi till kyrkan på ön och där hade vi en fin stund med samtal och eftertanke med genomgång av Scoutlagen (eller vad den heter....)

För att spendera ytterligare lite tid under tak lekte vi lekar därinne fram till lunch.
Det var stafetter där jag lyckades ramla och slå mig ganska mycket i knät och även klyva stortåsnageln.

Vi hade också lekar där man skulle stå 2 och 2 och följa instruktioner där någon sade t ex: hand på mage. ( Då lägger den ena i paret handen på den andres mage)
Sedan fortsätter det med mer och mer rörelser till man står som i en knut!

Den 3:e leken var att alla skulle hålla varandras händer och sedan gå mot mitten och där byta vilken hand man höll i så det bildades en stor mänsklig knut som man sedan utan att släppa varandra skulle försöka lösa upp genom samarbete!
Mycket roligt!

Man kan helt enkelt inte stressa i sådana här samanhang, man är helt enkelt i nuet och bara är!
Fastän man tog det så lugnt så finns det tusen härliga saker att berätta!

Roligt var det när vi fick skattjakt mot sjörövare innan lägerbålet! Full fight i skogen!
 
Visst var vi ute och seglade också! Skulle ju kunna skriva hur mycket som helst om allt men jag hinner inte just nu!

Nedan, mina killar i båten! Faktiskt fattade jag lite hur det går till att segla efter denna resa!
 
Vad tror ni händer sista dagen? Solen börjar skina när det är dax för oss att åka hem!
Kan bara säga att det var en toppentrevlig resa!
Kvällen spenderades med att hänga blöta tält på tork och städa kårens gemensamma packning i scoutstugan!
Ska inte sticka under stol med att det var skönt att sova torrt och varmt i natt!
Dagen idag har vi softat och tvättat alla blöta kläder och sovsäckar!


Kommentarer
Postat av: Kraka

Vässarö är fint! Där har min son också varit för ganska många år sedan.

2008-08-10 @ 19:02:39
URL: http://kraka.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Mor

Är imponerad och har kommentarer men tar dessa i morgon!

2008-08-10 @ 21:08:58
Postat av: Tierra

Hej vännen !



Härliga bilder... och många roliga minnen som väck till liv av att se bilderna från Vässarö... en plats man besökt några gånger i livet och som ger bestående minnen framöver...



Gräm dig inte över din frånvaro... vet att omtanken finns där och den värmer långt... mer än lägerelden... och ända in i själen...



Tack för dina ord ! Sköt om dig och ha en bra start på veckan !



Varma hälsningar, Tierra

2008-08-11 @ 00:01:38
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Helena

På sista bilden ser det verkligen ut att vara mysigt i alla fall, tänk om ni haft sådant väder hela tiden, regn kan inte vara något vidare när man ska sova i tält :-S



Aha, är det bloggstäda det kallas, det ska jag komma ihåg ;-)

2008-08-11 @ 08:18:15
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: Fia

Även om det är varmt och torrt att sova i civilisationen tycker jag att det låter fantastiskt mysigt med er lägervistelse. Antagligen blir även regnskurarna roliga minnen, för att det var så roliga aktiviteter och fin sammanhållning.

2008-08-11 @ 08:30:16
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Mor igen!

Jo, vad jag ville säga var att jag hoppas era pojkar förstår vilka mysiga föräldrar dom har som så ofta ställer upp på dylika äventyr. "Kära Far" och jag kunde inte förstå vem av oss, Du kära Borthy, brås på. Ingen av oss här hemma kunde "ta på oss skulden" FNISS! Fattar "Kidsen" inte detta nu utan tar det bara naturligt, så hoppas vi att dom förstår det när dom blir äldre.Det är ju underbart att Du också mår bra av det och verkar ha kul och ORKAR!!! Verkligen kul oxo med alla bilderna!!!

2008-08-11 @ 08:56:19
Postat av: maria

Det trodde man inte.. att du skulle bli " sån" :)

Men det ser jättemysigt ut!!

Coola killar i båten!

Må så gott!

2008-08-11 @ 13:33:08
URL: http://mariasfotografi.blogspot.com
Postat av: Mera från Mor

Hoppas att E. och A. inte tröttnar på detta när dom blir större.Har fått för mej att det lärs ut mycket bra saker här.Är inne igen och tittar på alla dina trevliga bilder och imponeras av det som ser ut som en kyrka,där ni invändigt tänt värmeljus eller vad det är på en sten. Krama om "kidsen" eftersom jag är väldigt osäker på om dom vill bli det av en "gammal kärring" som dom inte träffar så ofta A. såg lite rädd ut då ni for sist. FNISS!

2008-08-11 @ 16:46:11
Postat av: amonym

Verkar ju hur kul som helst MEN varför ska man lägga handen i myrstacken....=))????

kram

2008-08-12 @ 08:22:23
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: Olbert

Hej! Du påminner om en squaw=indiankvinna där du sitter i tältet.Handvispat flera liter grädde,fanns det ingen karl i närheten.

Du tycks ha rätt fördelning mellan arbete-kul-vardag.

Det är alltid bra att sätta upp mål så att man har något att se fram emot.

2008-08-12 @ 12:30:31
Postat av: Junitjej

Så mysigt mewd scoutläger!

2008-08-17 @ 21:41:23
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Annelie

Ser härligt ut. Har aldrig själv varit där trots att det är runt mina hemtrakter(Hallstavik. Men min dotter var där med skolan innan avslutningen och fick även träffa kungen då =)

Fina bilder!

2008-08-23 @ 23:34:50
URL: http://rospinglan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0