Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Bearbetar under sömn.

227650-1013
(lånad googlad bild från Hästens sängar)

I natt fick jag svart på vitt att hjärnan inte ligger på latsidan när man sover.
Efter jobbet igår satte jag mig en stund vid datorn när jag kom hem.

Arbetsdagen hade även om den varit lång varit en helt vanlig dag, ganska ordinär med ett lagom arbetstempo där jag upplevde mig ha full koll i ett avslappnat läge!

När jag kom hem lade jag utan problem i från mig jobbet och bloggade lite. Sedan gick jag och lade mig och gissar på att jag somnade vid 23.30 efter att ha läst en stund.

Vaknade med ett ryck vid midnatt!
Kände att jag vaknade av en ångestkänsla av oklart ursprung!
Jag kände själv att jag blev lite förbannad. Vad tusan höll jag på med?

Sen kom i rask takt en glasklar insikt om att vi glömt utföra en viktig sak på jobbet. Det var egentligen inte mitt ansvar men likväl hade jag kännedom om att detta var av yttersta vikt för någon annan och vi hade glömt bort det!

Det var mycket länge sedan jag gjorde en sådan här grej, alltså ringde jobbet mitt i natten men jag kände att jag hade medansvar i det.

 Sedan tog jag en macka och en kopp te och somnade lätt om.

Jag tycker det är så märkvärdigt.
Hur kunde jag så fort jag somnat minnas att vi glömt denna viktiga detalj? Jag tänkte inte ett dugg på jobbet och var verkligen inte stressad .

Stackars arma huvud vad som måste gå runt där uppe i substanserna när där skall bearbetas vad som sker i ens liv.

Inte underligt att det är så svårt och så viktigt med sömnen. Inte underligt att man kan ha sömnsvårigheter när man är i olika livsfaser eller är oregelbunden.
Kroppen och själen är bra märkliga.....

Kommentarer
Postat av: Mötley Annika

hej vännen ,nu e jag på g till stockholm igen :) ha trevlig vecka vi hörs kramar Annika

2008-02-11 @ 08:50:47
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Mor

Ja, det där med sömnen är konstigt. Vaknar man inte mitt i natten och tänker jättetrista saker i timmar (s.k. vargtimmen) så vaknar man på morgonsidan och har löst vissa problem man funderat över. Märkligt!Att vakna med ångestkänsla är ingen höjdare!
Hälsningar från en som varit med ett tag i livet.

2008-02-11 @ 08:57:59
Postat av: Monika

Jodå, hjärnan sorterar under sömnsn så det är inte så märkligt alls. Den sorterar ut vad som behööver vara i cacheminnet och vad som ska vara i internminnet kan man kanske säga. När jag var nyutbildad vaknade jag jämt massor av gånger eftersom jag kommit på saker i sömnen. Nu händer det väl inte så ofta, men det händer.

2008-02-11 @ 09:17:38
URL: http://kraka.zoomin.se
Postat av: syrran

Känner igen det!
Händer nångång då och då.
Det är som om att man släpper på det " eviga snurret" och det som är viktigast " kommer fram"... Eh, snurrigt...

2008-02-11 @ 10:40:34
URL: http://majjanw.blogg.se
Postat av: Think Twice

Ja man kan undra vad som försigår när kroppen faller till ro eller åtminstone borde.
Men det är väl det undermedvetna som vaknar till liv!
Ha en fin måndag!
/Kram

2008-02-11 @ 11:16:34
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: A

Visst är det lite märkligt det där med hur hjärnan fungerar...... Kram

2008-02-11 @ 11:40:34
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: Socrate

Ja, visst är sömnen en oerhört viktig sak. Vi bearbetar våra intryck från dagen och sorterar bort oviktiga saker ...tror jag. Att KUNNA sova är alltså superviktigt...och som svar på din fråga i min blogg:
Yep. Varken hinner eller har riktig ork just nu...mina ögon är kass och bara rinner och rinner och rinner och extra mycket vid skärmen. Blir inga långa stunder pga det. Hjälper föga att man är optiker (i.o.f.s, f.d.) med sånt. I övrigt är läget OK. Själv då ???

Kram från vännen Socrate

2008-02-11 @ 12:21:39
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Tierra

Hej vännen !

Visst har du rätt... hjärnan bearbetar nog egentligen mest när vi sover... då den inte behöver hantera sånt som att äta, gå, stå o.s.v...

Skulle nog behöva mycket mer sömn... det skulle kunna vara ett sätt att bearbeta allt som behöver bearbetas och hanteras... men, som citatet i bloggen försökte spegla... vägen till startplatsen är längst... ibland för lång... och man kan tyvärr inte alltid påverka längden...

Sköt om dig och ha en fin dag !

Varma hälsningar, Tierra

2008-02-11 @ 13:52:44
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Fia

Hjärnan är fantastisk! Och så säger de att vi bara utnyttjar en bråkdel av hjärnans kapacitet.

2008-02-11 @ 20:43:02
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: tyska Anja

Vad märkligt, att du vaknade precis med den tanke, vad ni har glömt!! Men i bland kan det också vara lite läskigt... en gång drömde jag 3 nätter i rad, att jag dör... och varje gång på ett annat sätt! Usch... vilken hemsk känsla!!
Sov gott i dag! Kram, Anja

2008-02-12 @ 00:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0