Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Dansa ut julen?

Inte kan jag säga att jag dansade i förmiddags? Jag brottades med ett förtorkat brunt fult monster!
7 kg barr fanns med i matchen men de låg liksom mera "fisk" kan man säga.... 
Barren är numera ett minne blott...åtminstone snart...vid midsommar brukar man hitta de sista!

Lika fantastiskt som det är ta in och klä granen lika otroligt befriande är det när f..nskapet står naken och utslängd!

Lika varmt röda och hemtrevliga som man tycker julstjärnorna i sin åtråvärda fräshhet är till första advent, lika halvdöda och dammigt trista är de nu med bara hälften av bladen kvar.
Man vill gärna slänga ut dem men man måste först bara hitta ett alternativ, något färgsprakande vårlikt att ställa i fönstret i dess ställe.

Halvt nedbrunna ljus, man har bara lust att elda, elda elda för att få slut på alla röda stumpar!
Nu vill man ånyo inreda med det nordiska ljuset, det vita och välkomna våren!

Decembers förhoppningsfulla väntan på att amaryllisens enorma klockor skall slå ut, man följer, fotodokumenterar knoppens utveckling...men nu, nu orkar man knappt vänta på att den skall ha blomma helt klart så att man skall få slänga den!

Pepparkaksambulansen doftar trorts allt gott fortfarande.
Barnen frågade häromdagen när de skulle få äta den?

Hmmm...vågar man låta dem äta den? Den har ju stått en månad till prydnad och samlat damm?
Går den att äta nu?
Nå väl, de får väl prova, det kan väl inte vara så farligt med pepparkakor med damm... lite tål väl kroppen?

Nu kan man ju inte städa bort julen snabbt nog men det jag är väldigt noggrann med det är att lägga julsakerna riktigt fint och prydligt i sina förvaringslådor så att de känns så där härliga att plocka fram när det är dax (om mindre än ett år) igen!

Eftermiddagen och kvällen har varit vikt till firman.

Kommentarer
Postat av: Tess

hihi kunde inte skrivit det där bättre själv .. :D

2008-01-05 @ 20:50:54
URL: http://leonitanova.blogg.se
Postat av: amonym

Åh vad det låter skönt att städa ut julen....kanske något för morgondagen. Mina barn käkade upp pepparkakshuset för 3-4 dagarsen....gick bra...eller förresten 1 av 4 är ju faktiskt sjuk nu...fast det kan väl inte bero på det eller?!

2008-01-05 @ 23:14:26
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Andreas

Håller så med dig. Julen är bäst före jul... skulle kunna rensa bort alla julsaker redan på annandagen. Förutom stjärnorna och ljusstakarna i fönstren. Skulle vilja ha kvar fram till påsk. De ger ett sånt varmt och hemtrevligt sken.

Min amaryllis behagar skicka upp sin andra stängel nu. Den första är bortplockad för länge sen. När jag ser den andra skjuta upp, kan jag för ett ögonblick inbilla mig att det är advent igen. Den förväntansfulla spänningen "vad blir det för färg?", men man kan antagligen sätta en rätt stor slant på att det blir samma färg som på första stängelns klockor... eller har jag fått en mutant?

Julstjärnorna blir rätt annorlunda om man sparar dem ett år till :). Det kommer en ny laddning med ljusgröna friska underbara blad uppe i toppen. Snyggt? Nej, absolut inte! Mera sällsynt fult blandat med en glädje över att de får nytt liv. Men det är inte värt att vänta på, för man retar gallfeber på hela sin omgivning fram till dess att de nya bladen kommer. Jag gjorde bara det experimentet en gång. Det var när jag pluggade och var inneboende ett par år hos mormor. Andra julen när hon skaffade en julstjärna till mitt fönster (att ställa intill fjolårets) vädjade hon "men efter jul kan vi väl slänga båda två?".

Och du, jag har aldrig hört talas om nån som har mått dåligt av att äta dammigt pepparkakshus. Man kan väl bara blåsa bort de värsta dammråttorna innan man tar en tugga.

Ha en bra fortsättning på helgen.

Andreas

2008-01-05 @ 23:16:57
URL: http://a5.blogg.se
Postat av: Maria

Hoppas att förkylningen är bättre?Kram Maria

2008-01-06 @ 03:29:19
URL: http://monmaria.blogg.se
Postat av: Ulla

Det är konstigt det där med julen, men det hör väl liksom till. Annars kanske vi skulle haft framme sakerna året runt och hur skulle det se ut...?hmmm*L* Fast iof sig har jag i ett skåp framme saker som representerar årets högtider, så där har jag faktiskt en tomte och han står framme hela året.

2008-01-06 @ 05:49:22
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: Junitjej

Julen ska inte dansas ut förrän på Tjugondagknut.
Vi fått en massa snö inatt!! Det snöar fortfarande. Jag kommer definitivt ta med min kamera ut sedan. Det är vackert med snön, men på jobbet innebär den mest problem, tyvärr.

2008-01-06 @ 09:08:03
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: britten

ja jag plockar gärna undan altihopa redan på annandagen. Jag är ingen stor julfantast utan tycker att tiden före jul är den bästa. Men det blir nog annorlunda när man har barn.

Här uppe har vi nu så mycket drivor av snö så vi kommer knappt ut, i natt har det stormat så det har knakat i huset,
Återvänder till huvudstaden i morgon.

Kram

2008-01-06 @ 10:19:28
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: kicki

Jag väntar nog till fram mot torsdag innan jag slänger ut granen, jag tycker det är mysigt att tända gran och stakar fram emot eftermiddagen, det blir lite ljusare..inte samma mjuka sken med en vanlig lampa i fönstret, och granen barrar inte heller. Här vräker snön ner och har så gjort i 5 dagar nu. Nästan svårt att komma ut för all snö..
Ha det så bra och lycka till med hjärtlungräddningskursen, kramen från kicki
Förresten hur mår din gubbe efter fallet...

2008-01-07 @ 11:53:45
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0