Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Utmanad av ESKA!

1 - Hur länge har du bloggat?

-Sedan påsk 2007

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?


- Hade faktiskt ingen aning om vad bloggare och en blogg var då.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

- Hmmm...svarar som ESKA, blir inte kär i websidor...


4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
- Försiktigt. Ovetskap om hur jag skulle använda min blogg och hur mitt skrivande skulle se ut. Också ovetskap och osäkerhet om hur min privatnivå skulle ligga. Nu utgår jag ifrån att alla läser så kan jag inte göra bort mig eller skriva för mycket. Ytlig har jag dock aldrig lust att bli och jag vet numer hur mina gränser ser ut..

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

- Jag är väl uppdaterad och som jag känner det nära 10 bloggare. Sedan har jag trevlig och rolig bloggkontakt med säkert 20 bloggare till....minst! Några tillkommer och några slutar blogga ju.


6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?


- Nästan alla är dagboksbloggar. Bara bloggare som ger något av sig själva intresserar mig egentligen.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Får väl säga ESKA och Veronique här då eftersom jag gillar och återvänder till båda fast jag ofta inte fattar ett dyft av vad de skriver om :-D Hockey och hundar....


8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.


-Camilla.

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?


- Många funderar nog på VARFÖR?
En del förstår nog.
Många köper nog mina argument. Många tycker nog de lärt känna andra delar av mig...vilket jag själv också tycker.

En del som jag anser mig vara väldigt nära vill inte läsa min blogg alls.
Jag vill ju att mina nära skall läsa mina tankar men samtidigt så spelar det inte någon roll och de personerna känner ju mig bättre än det som kommer fram i blogggen....jag skriver mest för min egen skull ändå och glädjs över denna nya värld som jag mött här.

Många jag känner läser ändå min blogg och det gläder mig jättemycket. Speciellt kanonglad blir man när man får en kommentar att någon varit och läst, haft vägen förbi och sagt hej!

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?


- Jag tror det. Jag tror de tycker jag är öppen, att de får lära känna mer och annat av mig. Jag upplever att jag får många förtroenden tillbaka IRL.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?


- Jag har hittat min nivå. Jag är ganska öppen privat om vardagen men absolut inte utlämnad, jag hoppar över mycket och en del kan bara en del läsa mellan raderna. Jag har en tydlig gräns upplever jag.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.


- Någon annan. Känslor och relationer som innefattar andras känslor av att bli utelämnade,
Saker som ska hända som är privata.
Jag bloggar oftast i efterhand.
Jag bloggar inte heller om jobbet eftersom jag har tystnadsplikt men gärna glada enkla ord om min fina arbetsplats.

Jag har som sagt tydliga gränser även om jag säkert uppfattas som öppen.
I bland bloggar jag så vissa, t ex arbetskamrater eller någon speciell som själv vet att det är till den i den stunden när den läser det och de kan då läsa och förstå saker mellan raderna.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

- Jag får mycker bekräftelse via bloggen och läsarsiffror men främst av bloggvänners och vänners kommentarer.
Jag gör det ändå främst för min egen skull, att se mitt liv med andra ögon.

Jag minns mer om mitt liv sedan jag började blogga. Har fått en ny syn på saker i mitt liv som är mycket positivt, sådant som förut bara försvann i en vardag.


14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?


- Jag har lärt känna en hel del om mig själv.....
En del bloggar nog bara en fasad men det skulle inte ge mig något och jag skulle tröttna fort. Mig kan du börja lära känna via min blogg men som sagt det är ju bara en begränsad del av mig.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

-Jag har träffat Camilla i förra veckan och det var jättetrevligt.
Tror och hoppas att vi blir riktiga vänner, känns som vi börjat lära känna varandra ordentligt. Det var spännande att äntligen träffa henne efter daglig kontakt i ett år.
Vi kommer att träffas mer och vi smsar och mailas.


16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?


-Det tror jag säkert. Om man är ordentligt vilsen i själen kanske och ger ut mer av sig offentligt än man vill.
Man kan ju rent av vara lite bakom flötet också och skriva dumma saker om andra som man inte borde göra. Man är inte så anonym som man tror på nätet för att citera ESKA.

Jag tror också att man lätt blir beroende och jag kan villigt erkänna att jag varit för mycket mellan varven i bloggvärlden men aldrig ohanterbart.
Nu känns det som jag är för lite här...
Internet är som allt annat, bra till en viss gräns.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?


Det var en person som förut skrev under andra bloggares identitet till mig, trista dumma saker  ...och jag tycker framför allt att det var fult att använda sig av mina bloggvänners identiteter men jag såg ju altid vem det var via IP-adresser på besöken och kommentarerna och det var lätt att följa och ha kontroll på.

Det var relativt enkelt att få reda på vem personen var IRL och då kändes det inte speciellt farligt, ingen är speciellt anonym på nätet idag!  Jag publicerad en del kommentarer men inte allt. I övrigt har jag aldrig råkat ut för något tråkigt.


18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?


-Jag skriver aldrig något dumt om eller till någon medvetet, finns ingen anledning. Mitt bloggande bygger på att se livet från den ljusa sidan. Har i min egen blogg vid några få tillfällen (kanske 2) raderat något inlägg jag skrivit i svår PMS...

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?


-Att tiden går så fort när man hamnar framför datorn....


20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

-Ja det tror jag. Det ska bli spännande att se hur mitt liv ser ut då! Skall fortsätta vara öppen och försöka se glädje i det lilla som nu!


21 - Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

-Det som farsinerat mig är att man med bloggar fått se att människor har så lika tankar som man kanske inte delat med andra så öppet till vardags tidigare. Jag känner mig priviligierad som fått ta del av så många människors vardag och tankar. Mig har det definitivt påverkat starkt.  På vår kultur? Ja...kanske...det är en ju en del av dagens samhelle.

...det kan ju leda till förbättrad förståelse och komunikation mellan människor.

22 - Avslutningsvis : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?


-Det har varit väldigt betydelsefullt för mig. Svaren ovan får väl beskriva varför. Min vardag har blivitsynlig för mig. Även det jag inte har skrivit kan jag själv utläsa och minnas mellan mina rader.



23 - Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

-Som sagt, känner att jag fått ta del av andra människors tankar och vardag. Fått nya vänner både i cyberspace och IRL. Uppskattar det mycket.


24 - Nämn bloggare som du vill ska svara på enkäten.


Skulle vara kul att läsa svaren hos er alla som läser här hos mig! Ni är alla utmanade var och en! Gör det och berätta det för mig sedan! Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0