Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Låta hjärnan vila i hjärtat.

Jo, i morse i bilen på väg till jobbet så tänkte jag på det jag nyss läst i boken jag nu läser.
( Brukar när jag ha möjlighet ta mig en halvtimmes bad med bokläsning när jag måste upp tidigt på morgnarna...)

En munk hade sagt: "Din hjärna ska du låta vila i ditt hjärta."
Detta hade med konsten att meditera att göra men jag tror det hänger samman även med vanliga sömnen....

Hur länge har inte jag sovit som en kratta?
Hur har mitt hjärta mått i en relation som nu avslutats med en skiljsmässa även om den var ett gemensamt beslut mellan 2 fina vänner...men hur har mitt hjärta och min själ mått en tid?
Ytterst oroligt läge skulle jag vilja säga...

Hjärnan har då naturligtvis inte kunnat vila i hjärtat utan har fått gå för högtryck för att hitta på lösningar för att få hjärtat att må bättre.
I morse vaknade jag av klockan strax efter 05.00 och kände mig förvånad att jag sovit utan att jag kunde dra mig till minnes att jag vaknat under natten en gång ens!

Kanske kanske mitt hjärta börjar må lite bättre så det kan ta emot hjärnan för lite vila? Hoppas.
...Jag tycker liksom inte att det gills när hjärnan vilar på en sömntablett för då är väl hjärnan i levern och slumrar , inte som det skall vara egentligen även om det är bättre än ingenting....

Jag har liksom inte riktigt tänkt på det på det här viset även om man fattar att sömnproblem har med stressfaktorer så som t ex en skiljsmässa att göra...
Jag tycker om tanken på att få ett bra samarbete mellan hjärta och hjärna.
Hjärnan måste fixa så att hjärtat kan ta emot hjärnan för vila. Symbios.

Jag känner också att jag måste och vill  vara ordentligt snäll mot mitt hjärta framöver,  lita på min sanna magkänsla i allt så att jag kan stå för vad jag känner och vila i mina beslut.
...Hmm.....det verkar vara många faktorer som väger in......?
Jag vill må bra och leva sant.

Kommentarer
Postat av: Maria

Åh, vilket härligt inlägg. Fullt av kloka ord! Verkligt fin tanke om hjärtat och hjärnan. Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll!

2008-07-24 @ 15:54:19
URL: http://mizty.blogg.se/
Postat av: Fia

Vilka kloka ord. Det var verkligen fint skrivet.

2008-07-24 @ 23:50:27
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Veronique

Du behöver åka Rockbåt, det hör jag det! ;) Kram V

2008-07-25 @ 01:55:42
URL: http://godiscoominya.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0