Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Bokutmaningen.

Min bokhylla är inte riktigt sig själv efter flytten och mitt nya livs start.
Den börjar fylla på sig men jag kan inte säga att den är representativ för mej alls än.
Jag har just börjat läsa igen efter att mitt nya liv börjat.
Kunde inte läsa när mit liv var i krisläge, hade ingen koncentrationsförmåga ens till pekböcker.


Jag har blivit utmanad av min väninna Camilla.

Vilken bok läste du senat?



"Elva minuter" av Paulo Coelho.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Har aldrig tänkt på det, är inte en sådan person som räknar kvinnligt och manligt, utan jag läser helt enkelt böcker av författare.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel kvar", "en tredjedel", "hurra bara hälften kvar"?
Nej, så tänker jag aldrig...möjligen då, förr i tiden när man läste läxor men aldrig med skönlitteratur.
Kan känna mig sorgsen när jag känner att en bra bok går mot sitt slut.

Hur väljer du böcker du vill läsa?
Jag snappar upp tips när vänner berättar om böcker de läst som varit spännande, gripande eller bara väldigt givande.
Ibland tar jag bara de 3 översta på pocket-topp-listan utan att tänka så mycket...

När blir en bok för lång?
När jag är för kort i huvudet och tankarna far i väg, om jag inte vet vilken sida jag är på....

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Nej...inte på engelska, då blir jag garanterat för kort i huvudet hur bra boken än är.

Vilken bok blev du senast berörd av?


Lyckan, kärleken och meningen med livet. Elisabeth Gilbert. Känns som hon skrivit ur mitt huvud.


En annan bok som verkligen berörde mig som jag gick förbi i min bokhylla nyss är Ulla-Carins sista tid med sjukdomen ALS
"Ro utan åror" Det var ganska länge sedan jag läste den.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Det brukar ge sig självt....ja, det kan jag, jag brukar aldrig komma igång.

Vilken bok lämnade du senast?
Jag lämnade "Tusen strålande solar" för attt slänga mig in i Paulo Coelhos samling böcker.
Jag lämnade den inte för att den var dålig utan för att återkomma till den, hade bara börjat.
Sedan lånade jag ut den.
Nu har jag fått tillbaka den och nu läser jag den med glädje.

Bokomslag för boken Satansverserna
En jädrans trist bok jag lämnade en gång...eller i varje fall tyckte jag den var trist just då var Salman Rushdies "Satansverserna".
Kanske den hade varit bra om mann läst mer, sannorligt men jag tröttnade efter att ha läst om 2 män som ramlar ur ett sprängt plan.
I 50 sidor föll de!!!!
Någon som läst och kan rekomendera mig en nystart?

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?
Deckare och sådana där lite lättlästa pocket för att roa mig. Där i mellan en och annan lite känsligare sak.

Rekommendera fem författare!
Paulo Coelho, Herrbjörg Wassmo, Marianne Fredriksson, Marian Keyes, Mankell mf mf

Nu utmanar jag AmonymSocrate, Tierra och Anne.
Kom igen nu! :) Även ni andra får självklart haka på!



Ejmis har förresten en tävling i sin blogg där man kan vinna böcker!
Gå hit och kolla!
Du har fram till den 15:e oktober på dig.


Kommentarer
Postat av: britten

jag gjorde utmaningen i går....jag tycker det är härligt att läsa och kan verkligen gå igång på att prata om böcker...Coelhos böcker har verkligen berört mig mycket...och likaså flyga drake och tusen strålande...lyckan och kärleken och meningen med livet har jag haft som ett måndagstips här ..kanske såg du det och blev nyfiken..böcker är en stor källa till glädje men ibland är det som du säger i perioder finns inte koncentrationen där....men när den finns är det ljuvligt.....kram

2008-10-08 @ 22:57:33
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: ejmis

Kul att du är med =)

2008-10-09 @ 06:39:04
Postat av: C a m i l l a

Hej gums! Vilket mysigt inlägg det blev om böcker, rikligt illustrerat och trevligt. Märks att inspirationen flödar igen. Kul att se vad du läser, jag tycker att du och jag läser ganska lika böcker, men det är en hel del här som jag missat faktiskt.

Jobbar, men hur man än gör lyckas man ändå ta lite micropauser och hamna på någon blogg då man skrivit för många journaler i rad... gäääsp!

Kram på dig! Ha en fin dag!

2008-10-09 @ 07:47:57
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Olbert

Snygg bokhylla,skinande rent.Du Borthy 50 sidor för att falla från ett flygplan,det måste ha flygit ovanligt högt:-)

Hälsningar Olbert

2008-10-09 @ 10:54:55
Postat av: Kraka

Hmmm....känner mig liiite förbigången med tanke på att jag är en mycket läsande människa. Men jag ser ju att även vi som inte blev nämnda får hänga på. Ska anta utmaningen framöver. Just nu försöker jag springa ifatt dagen (se min blogg).

Kram vännen!

2008-10-09 @ 12:00:09
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: amonym

Ska absolut anta denna utmaning!!! Men inte idag, för nu ska det lagas lasagne=)

kram

2008-10-13 @ 14:56:23
URL: http://amonym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0