Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Hårresande tankar.

Tappa håret. Har ni funderat på det?
Det kommer i olika etapper i livet.
Nu pratar jag normalt håravfall, sådant som känns onormalt i bland men är normalt, inte håravfall pga att man är sjuk och får cellgifter eller så...
Jag pratar troligtvis om friska halvhyggligt yngre kvinnor...eller vilken kategori det nu är jag kvalar in i?
 
Vet faktiskt inte om män känner av samma sak?
Antar de känner sorg och åldersnojja när håret faller men de är ju som oftast hur snygga och läckra som helst om de rakar sig skalliga när det glesnat för mycket vilket är svårare och mer sällsynt hos oss tjejer.

Det går liksom i skov.
Det börjar ju faktiskt med att man någonstans i 1-års-åldern tappar det dunigt mjuka babyhåret och ut växer vanligt, kanske till och med hår i en helt annan färg än det man föddes med? (Kanske var förlossningen babyns trauma här?)

Om man som kvinna går igenom en graviditet eller någon form av fysiskt och psykisk tung tid i livet eller så då tjocknar håret och inte ett strå faller.

Undrar om kroppen vill att man skall ha tjockt vackert hår för att vara vacker och behaga och hålla kvar sin hanne genom graviditeten när man för övrigt inte är så läcker?

Det verkar ju också som naturen vill att man ska ha kvar håret även på benen genom graviditeter eftersom det är omöjligt att nå ned på slutet och raka dem....
Eller hur kan högre makter ha tänkt här?
Måste ändå vara spara för strid som gäller?

Sedan skall man amma eller hämta sig från en vidrig period och håret sitter fast även då....tills...kroppen fattar att faran är över....då faller det.

Stora tesar ligger på kudden, som små slumrande kattungar eller som mjukgörande vaddering i badkaret under badet.... så fruktansvärt mycket och man får en skrämmande föraning av att nu är slutet nära, snart blirt jag skallig som är van att ha ett långt hår....måste finna nya värden i att vara kvinna utan hår....

Dagarna går och paniskt tittar man på hårborsten...rensar bort flera hundra strån ur den dagligen....(ska det aldrig sluta snart?)

Man tror sig se håret glesna men på något konstigt vis upphör det precis innan det får allvarliga konsekvenser.
Några månader senare ser man hur man har en sky av 3 cm långa strån som sticker ut från hela skallen...

Varför blir det på det här viset?

Jag är i hårtapparfas just nu som ni förstår.
Min kropp verkar fatta att striden är över efter min skiljsmässa och kroppen gör sig beredd på normalstatus.
Det är alltid en viss, ganska lång närmare ett års fördröjning på när håravfallet kommer.
Kroppen måste hinna i kapp.
Jag tror det är därför man inte fattar det, varför man börjar tappa hår, man tror sig vara långt bortom krisen.
Vad anser du om det här?

Nu till annat. Har varit körigt nu en tid på jobbet.
Alla känner av det och det är ganska jobbigt.

Jag känner ändå att det är kul att jobba och att åter igen ha själen och närvaron med mig på jobbet och jag känner att jag börjar återfå tävlingsmänniskan i mig, jag tävlar mot och med mig själv att göra jobb snabbt och bra....
Gillar att vara tillbaka och att jag inte behöver eller vill köra på autopilot längre!

I dag har jag hostat fult, låtit som en gammal rökare men nu i kväll återkom ändå krafterna lite lite...inte så att jag är frisk så jag kan motionera än men jag kände ändå att livsandarna varpå väg tillbaka.

Jag har gått 10.000 steg i dag i jobbet och suttit en timme på balansbollen i kväll när jag tittade på TV efter att jag under tidiga kvällen varit med kidsen på deras musikaktiviteteter.
Lilla grabben spelar nu klarinett och stora elgitarr.

Glömde att säga att jag efter jobbet också varit på yngsta sonens utvecklingssamtal. Han är bra duktig den grabben men har egna höga krav på sig.

Kommentarer
Postat av: C a m i l l a

Jag känner igen det där med att tappa hår i stressiga perioder. Tack och lov brukar det ju, som du skriver, sluta lossna precis då man känner sig orolig för att tappa allt. Jag brukar drömma ibland att jag tappar håret, eller tappar tänder - men det ska tydligen betyda något helt annat, som att man ska vinna en massa pengar eller så. =) Men äckligt är det. Höga doser av B-vitamin kan hjälpa, testa hälsokost.

Kram!

2008-10-03 @ 10:15:02
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Borthy till Camilla!

Det där med tänderna är intressant, det drömmer jag också i perioder, undrar vad det står för? Nu var det länge sedan jag i drömmen spottade ut mina tänder. En annan mardröm som jag får i blend men nu var det också länge sedan eftersom det känns som jag under lång tid varit drömlös, är att jag drömmer om mycket stark röklukt. Jag far upp och letar och sniffar, känner lukten så intensivt men det är i drömmarna.

Angående B-vitaminen....jag är ju en missbrukare av Berocca :-D

2008-10-03 @ 11:32:17
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: C a m i l l a

Det brukar jag aldrig drömma däremot... om röklukten. Äckligt! Det är också en sån där fobi man har, att huset skulle brinna upp. :O

Hur är det med motionen vecka 40? Jag vägrar tro att den är helt blank... =)

Trevlig helg!

2008-10-03 @ 16:46:20
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Olbert

Normalstatus,visst är det ett skönt tillstånd.

Hälsar

Olbert

2008-10-03 @ 17:24:31
Postat av: Lennart

Jag skulle inte bry mig om jag blir flintis på äldre dar. Mitt hår är så trist, det varken är eller går att få någon frisyr på det. En gång permanentade jag mig, det gjorde inte saken bättre. Det bara hänger ner, blåser det ute fladdrar det omkring hur som helst. Brukar raka av mig det då och då, oftast då jag blir ordentligt less på det.

2008-10-03 @ 19:00:10
URL: http://trannel.blogg.se/
Postat av: Fia

Det är konstigt att kroppen kan styra så många funktioner i olika faser i livet. Det verkar finnas både fysiska och mentala reservkrafter att plocka fram när det krisar.

2008-10-03 @ 19:04:09
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: annebelle

Hår ja, jag tappar massor när jag tvättar det och så, men det gör absolut ingenting. Har så vansinnigt tjockt hår så det syns aldrig någon skilland. Men oj vad jag skulle sakna det om jag blev utan! Klart viktigt för identiteten.

2008-10-03 @ 23:16:51
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Jill

Hej!

Jag brukar kika in på din blogg lite då och då, men har nog aldrig skrivit någon kommentar tidigare. Jag är också inne i en hårtapparfas just nu. Jätteläskigt, bara jag drar fingrarna genom håret får jag med MASSOR av hårstrån. Och hårborsten ska vi inte ens tala om. T o m mina barn har påpekat att jag snart är flintskallig. Men efter att ha läst ditt inlägg känner jag ändå hopp om att inte bli alldeles skallig :)



Du får hälsa din syster så mycket från mig. Jag och Maria gick i samma klass på gymnasiet. Tråkigt att hon har slutat blogga. Saknar hennes inlägg :( Hoppas allt är bra med henne...



Ha en underbar helg!

2008-10-04 @ 00:05:35
URL: http://juvelia.blogspot.com
Postat av: Ulla

Håravfall...jag tror att, att tappa hår är naturligt (till en viss del förstås) likväl att vi "ömsar" skinn. Gamla hudavlagringar syns väl inte lika bra och jag som har kort hår ser väl inte håravfallet lika tydligt som du som har långt. Men jag skulle inte vilja tappa mitt hår...inte för allt smör i Småland. Det känns som om en del av mig sitter i håret. Ibland känner jag mig nöjd med håret och då kan jag känna mig som världens vackraste (fast jag har en valk för mycket på flera ställen) medan andra gånger, när jag inte får någon ordning på håret bara vill gå och gömma mig.

Ha en skön dag (med håravfall och allt) L

2008-10-04 @ 07:01:51
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Mor

Sylt/mos kan Du tänkas få om Du kontaktar "kära Far" ang. vinterdäcken.Tjat-tjat......

2008-10-04 @ 08:46:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0