Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Barns funderingar och vuxnas svar..

Jag verkar i varje fall ha lärt mina barn någonting....
Positivt tänkande!

J och jag har en gemensam Google-kallender för barnen, det är sveränt och vi båda kan lägga in och bevaka den enkelt och bekvämt, vi har superkoll på kidsens aktiviteter....så länge den andre inte skriver in fel!

Jo, det var säkert inte medvetet utan i går stod det att jag skulle vara på Bowlorama med yngsta grabben på kalas kl 14.20.
Jag hade supermycket att stå i, träningar hit och träningar dit, skjutsa fram och tillbaka...som det anstår en curlingmorsa... man vill ju  göra sitt bästa och man kan ibland inte komma på bättre lösningar än att suporta kidsen!

Lyckades i varje fall hitta till Årsta partihallar och skickade in barnen på utsatt tid.... det var bara det att det var drygt en timme för tidigt!
Regnet öste ned och jag var småstressad eftersom den andra grabben i stort sätt samtidigt skulle vara i Vårby.

Då säger någon av mina söner: " Mamma, det är i varje fall mycket mycket bättre att vara 1 timme för tidig till något än 1 timme för sen!" ...och då kan man ju inte annat än skratta!

För den fadäsen fick J laga middag till även mej på kvällen...efter att jag stått i regnet i fotbollsklubbens kiosk.
Inte en kotte syntes till mer än en farbror som gick förbi och köpte godis för 6 hela kronor!

Barnen ger en mycket att fundera på, saker som man bara tar för givet och inte grunnar så mycket på. När vi satt i bilen på väg ut till Vårby och träningen där så säger stora grabben plötsligt: Mamma, hur många föds det på en dag?

Hmmm... ja, hur många kan det vara?
I runda slängar lika många som dör av???
Sedan började jag fundera på hur många i Sverige som föds och dör i Sverige på en dag?
Hur många förlossningar har klinikerna på ett dygn? Hur många dödsannonser?
I mina tankar rundade jag av det till ca ett hundratal? Kan det vara rimligt?
Tänkte att det kanske föds ca 30 barn i Stockholm på ett dygn? Nä det kanske blir för många....?

I dag vid middagsbordet vred vi TVn så att nyheterna stod på när vi käkade. ( Kanske inte optimalt men så gjorde vi idag)
Det var abortfrågor i USA som debaterades.
I mina ögon rena idioter som satt och talade om att kvinnor som blivit gravida av våldtäktsmän och under incest redan hade varit med om ett trauma och av den anledningen inte skulle behöva vara med om ett trauma till vilket då en abort skulle vara.
Hur tänker sådana människor?
Jag kan inte förstå det.

Hur som helst så frågar stora sonen vad en abort är.
Man tror liksom att barnen vet vad saker är men det vet de ju inte.
Jag försökte förklara att i bland kan en mamma och en pappa inte ta hand om ett barn av t ex ekonomiska möjligheter eller så....det var ju inte helt enkelt att förklara, att mamman och pappan kanske inte ens känner varandra....han tänker ju inte så mycket på hur barn kan bli till gissar jag.
Hur som helst så kunde han faktiskt inte förstå varför en mamma och pappa kunde välja abort och det är ganska skönt att han ännu är så oförstörd.

Att barnen får lyssna på nyheter och se värdens även trista inslag tror jag är av godo även om man måste förklara en del. Vad anser du?


Kommentarer
Postat av: Olbert

Kluriga frågor barn ställer.De gäller att ge så ärliga svar barnen tål.

Det föds ca 100.000 barn ett "normalår"

100.000 delat med 365 dagar blir ca 275 barn per dag.

Hälsar

Olbert

2008-10-06 @ 20:43:51
Postat av: Kraka

Jag tycker: Barn ska absolut inte sitta ensamma vid nyheterna förrän de kommit upp i övre mellanstadet (jo, jag vet att det inte heter så längre). Små barn ska inte se nyheter alls tycker jag. Det ger så många mardrömmar och funderingar/fantasier som de mår dåligt av. Då är det bättre att läsa böcker och förklara det svåra tillsammans med barnen. Det finns böcker om i stort sett allt numera.



Ser att Olbert redan svarat på frågan jag tänkte svara på...

2008-10-07 @ 06:56:09
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: britten

jo jag tror som du att vi kan inte skydda barnen från själva livet som det ser ut i dag...och så underbart att ordet abort inte finns på kartan i ett barns tillvaro

2008-10-07 @ 09:34:56
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: britten

du förstod precis hur jag menade i mitt förra inlägg..det gjorde inte alla..TACK ...

2008-10-07 @ 11:40:35
Postat av: Helena

Åh, jag tycker sådant där är jättejobbigt! Jag hör till den sorten som inte kan ljuga, som försöker att alltid berätta så sanningsenligt som möjligt men ändå inte så mycket om du förstår vad jag menar. Det resulterade en gång i att då treåriga, ungefär, Ellen låg och grät när hennes pappa skulle natta henne för hon skulle dö... Jag hade ju bara svarat att alla dör när hon frågade om hon skulle dö någongång men att det skulle dröja länge, länge, länge än så det var inget att fundera på... Fick lite skäll av pappan då :-)

2008-10-07 @ 19:46:24
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: Mor

Skulle man kunna tänka sej att Du för omväxlings skull går in och läser ett skickat mail?

Sen kan du hälsa våra barnbarn att vi tänker på dem OFTA men har liksom lite svårt med komunikationen....Vi bör ta en kurs i detta. Hälsa J,vi tänker mycket på honom oxo, och Zigge!

2008-10-07 @ 20:59:07
Postat av: Socrate

Kämpar - och har kämpat - med frågan om vad barnen bör få se eller ej så länge jag haft barn.

Nyheter känns lite tufft innan de fyllt åtminstone 10 men det är svårt. Jag debatterade otäcka trailers i TV4's "Fråga TV¤" med Tittarombudsmannen härom lördagen, med bl a Peter Jidhe och Jenny Östergren. Jag tycker att man borde totalförbjuda otäckheter på TV innan kl. 21.00, ovsett om det bara är trailers. De visar ibland lik, mord mm och det kan räcka för att skrämma upp ordentligt.

TV4 hade inte samma åsikt som mej, men jag fick ju i alla fall uttrycka vad jag tycker, via telefon.



Här på småländska höglandet har födlotalet, som varit lågt länge, vänt och ökat senaste månaderna.

Härligt! Vi får ju inte avbefolkas.



Ha det bäst önskar vännen Socrate

2008-10-08 @ 00:03:49
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0