Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Kalops - En slemmig vardag?

Sitter i soffan framför TVn med den bärbara i knät.
Grunnar på hur man ska fixa att vända tillbaka dygnet.
I morse gick jag av helgens nattjobb och somnade vid 9-tiden. Sov till 14.30 och förvirrade mig då ur sängen då mina söner stod i hallen och gjorde mitt liv på riktigt och viktigt igen.
Ego-jobb-veckan är över, nu gäller kärlek och ansvar.
I morgon bitti skall man upp tidigt och arbeta igen.

Tänk att det bara behöver gå 1 vecka för att man ska känna sig lite orolig och ringrostig.
När jag vaknar så där på måndagseftermiddagen så rinner alla tider som jag måste passa ihop... fotbollsträningar, gitarrlektioner, innebandymatcher, läxor....

Jag skärpte till mig och började strukturera mina planer för hur jag skulle få ihop det.
Började arrangera hur lillgrabben skulle kunna vara på handbollsträning samtidigt som stora killen på innebandy i Vårby gård....som ligger ohyggligt långt bort...

Jag ringer en klasskompis mamma till lilla grabben och frågar om han får åka med dem till handbollen? Hon svarar mig: Men din som är ju sjuk idag???
Han ska ju inte med, han har inte varit i skolan....
Que?
Sonen står framför mig och jag har ju ca 30 minuter tidigare ringt skolan och sagt att han kan gå hem till mig nu.

Jag ser på min son och då först ser jag att han ser glansig ut på ögonen och rösten är inte sig lik. Han svarar att han och pappa varit hemma och sjuka idag.

Grrr.... varför har ingen nämnt detta för mig?
Vi sätter oss i bilen allihop och kör stora grabben till Vårby gård.
När stora grabben tränade passade jag på att åka till Kungens Kurva och tanka bilen och storhandla på Willys.

När vi kom hem åt vi ur frysen tagna pannbiffar, brunsås, potatis och lingonsylt.

Efter maten började jag göra en Kalops på 1,2 kg grytbitar.
Det var 100 år sedan jag gjorde Kalops men när vi åkte hem från jobbet i morse tyckte N och jag att det luktade Kalops i garaget så då infann sig inspirationen.

Undrar hur många kvinnor i min ålder som lagar Kalops nu för tiden?
Jag blev tvungen att ringa Farsan och fråga hur man gjorde... Pappa vet allt om mat.

Barnen var så där lagom upphetsade...Kalops?

Jag svarade: jag vet att den är slemmig i skolan men så är den inte hemma.

Stora grabben svarade: Hur kan du veta att den är slemmig i skolan?
Jo, därför att jag har gått i skolan mycket längre tid än du gjort!

Nu står min Kalops på balkongen och svalnar av.

Pappas recept på Kalops!

♥ Bryn dryga kilot med grytbitar.
♥ Vispa ur pannan efter stekningarna med lite vatten och häll över skyn över köttet i annan gryta.
♥ Skär 5 morötter i större bitar och lägg med det brynta köttet.
♥ Klyfta 2 gula lökar och lögg ned i grytan.
♥ ca 12 krydpepparkorn
♥ ca 4 lagerblad.
♥ Fyll upp med vatten så att det täcker kött och grönsaker. Salta, peppra. Ev. en buljongtärning och lite kolorit.
♥ Koka grytan uppåt 2 timmar eller så att köttet blir mört.
♥ Häll över all skyn/vätskan till en kastrull brevid och red av den med mjöl så att den blir simmigt smarrig.
♥ Häll tillbaka såsen över köttet.

Kommentarer
Postat av: A

Jag kokar kalops ibland =)

Smaskens.....

2008-09-15 @ 23:52:11
URL: http://amittilivet.blogg.se/
Postat av: Mor

Även "die alte mutter" har gjort kalops och istället för att hälla skyn/vätskan i en kastrull bredvid, fiskade jag upp allt köttet och det andra lösa och lade i en skål och gjorde såsen i "den första" grytan. SEN lade jag tillbaka köttet/grönsakerna där.

Fiskade upp allt med en sån där stor slev man skummar sylt med eller så kan man använda en mindre sil. Do you "haj"? Så undrar jag, blev inte morötterna sönderkokta helt efter två timmar? Kalops är verkligen gott och jag är stolt över att Du gör sådan mat och att viljan finns att Du vill lära dej det. Heder till dej! Pojkarna lär sej snart älska denna rätt! Tro mej!

2008-09-16 @ 08:39:37
Postat av: Mor igen!

Pappa vill att Du läser i din kokbok Du har (Rödrutiga?)hur man EGENTLIGEN ska göra. Han gör på sitt sätt, vilket kanske inte alla ggr stämmer med HUUUR man ska göra på det rätta sättet.

2008-09-16 @ 08:55:54
Postat av: kicki

Äntligen ett gammalt hederligt recept på kalops...detta skall göras till helgen, smaskens...

Ha det gött

2008-09-16 @ 15:22:29
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag lagar kalops, det är jättegott, men har gärna i en skvätt grädde också! Visst är livet bra rörigt ibland, det är mkt man ska hålla i huvudet...Ha en bra kväll!

2008-09-16 @ 18:20:04
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: britten

visst är det härligt med gammal hederlig husmanskost.



Ska nog göra kalops när jag kommer upp till gården

2008-09-16 @ 19:40:47
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Olbert

Classisk svensk mat.



Kalops är min barndoms favorit.Allra godast var dom

sönderkokta morrötterna som hade tagit smak av kryddpeppar,lagerblad och lök.

Rödbetor och mjölig potatis till är en självklarhet.

Ev. rester gör man lappskojs av, en rätt som stått på den svenska repgubbens meny i århundraden.

Mvh

Hälsar Olbert

2008-09-16 @ 23:30:38
Postat av: Kraka

Jag lagade också kalops på den tiden jag över huvudtaget lagade mat. (jodå, jag har börjat laga mat igen nu när den nya spisen flyttat in i mitt hem). Men jag äter ju mest ute med vänner och är jag hemma blir det oftast något enklare än kalops. :-)

2008-09-17 @ 03:39:09
URL: http://kraka.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0