Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Drömmar om alper och skidor...

Om jag blundar i dag under min promenad kan jag drömma mig bort att jag är på skidresa i alperna.
Solen strålar värmer ansiktet.
Det droppar från taken och hela ljuset eftersom det finns snö kvar blir så intensivt.
Man hör äntligen ivriga fåglars kvitter.
 

(lånad googlad bild från alpresor.se)

Under hela min uppväxt, från jag var i 10-årsåldern fram till jag var 24 år åkte vi varje år till alperna v 11 och åkte skidor.
Jag minns de tidiga morgnarna när man kom ut från hotellet för att gå till bussen.
Fåglar kvittrar och det är lite kyligt i luften. 
Molnen ligger lågt över byn. En flitig butiksägare sopar sin trottoar och dagen gör sig redo.

Efter några minuters bussresa är man framme vid liftsystemen.
Det luktar solkräm och lite bakfylla på bussen.

När man stått i någa minuters kö sitter eller står man inpackad i liftarna på väg upp i systemet.
Efter 10 minuter i liften blir allt bomull runt omkring, man bryter igenom molnen.
Plötsligt öppnar sig det vackraste av pistsystem under en, solen strålar från en klarblå himmel och fräknarna poppar fram i ansiktet som daggmaskar ur jorden en regnig dag.

Snön är underbar. 
Till lunch blir det Gulash och en öl.
Man solar sig och kläder åker av.
Sista åket som det sägs att man ska hoppa över (men som jag aldrig gjort ) då är man mör och varm.
Huden i ansiktet ilsket röd och svettig. 

När man kommer ned i byn droppar det från taken och inga spår av moln finns kvar längre.
Nu har byn 10 plusgrader och värmen, ljuset och den friska luften gör en lycklig när man stolpar fram på pjäxor för att gå de få metrarna till afterskii-stället från bussen.

Så minns jag mina dagar i alperna. I dag kunde jag på min promenad återuppleva det i huvudet med solen mot huden, ljuset och fågelsången ute. 

Under åren när mina barn varit små har det inte blivit så mycket skidor som det blev förr. Vi har åkt lite i Sverige och det har varit mysigt det också.
Nu är det ju sportlov och mina knattar är med sin pappa i Sälen.

Jag måste nog börja planera in mer skidor i mitt liv framöver igen. Att åka skidor är vekligen bland det härligaste jag vet.

Nu ska jag börja göra mig i ordning för en partykväll inne i stan. Vi är ett gäng som ska fira Talle på födelsedagen.
Här med vill jag gratulera min lillasyster Maria på hennes födelsedag och Talle på hans idag!
Grattis på er!

Kommentarer
Postat av: amonym

Skidåkning är verkligen härligt. Jag upptäckte det sent i livet hade passerat 20 absolut. Men älskar det. Men en liten undran....hihi....åt du gulash och öl när du var 10.....=))))

Hoppas partykvällen blir fantastisk!

kram kram

2009-02-27 @ 17:35:12
URL: http://amonym.blogg.se/
Postat av: sweetmama

Ååååå vad härligt det låter. Kände också vårkänsla och vinterresa i luften idag. Har aldrig varit i alperna men nu vet jag ;o)

2009-02-27 @ 21:23:10
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: mariasharmoni

Åååå, vad jag också längtar dit!! Minns hur solbrännan kändes efter en dag i backen.

Fortsatt trevlig helg!

2009-02-28 @ 17:29:19
URL: http://mariasharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0