Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Darrs kycklinggryta m soltorkade tomater, basilika och oliver!



Så gott och enkelt!
Lika bra att göra en stor laddning med en gång eftersom den är nästan ännu godare att värma upp och äta dagen efter!

Jag körde lite på en höft som jag mindes det....

Så här gjorde jag till ca 8 pers:


2 kg kycklingfiléer som tärnades och bryntes nästan genomstekta.
1 liter matlagningsgrädde i en stor kastrull. Jag tog lite Majsena redning i grädden redan från början så att den skulle tjockna lite. (Darr ville hellre ha mellangrädde men jag är ju så hälsosam att jag tyckte matlagningsgrädde gick lika bra och det gjorde det.)
1 burk soltorkade tomater som jag finstrimlade och hällde av oljan ifrån.
1 burk urkärnade svarta oliver som jag delade på 3.
Några (ca 5?) klyftor vitlök finhackad. Jag tog även en näve marinerade vitlöksklyftor jag hade i en burk och hackade ned...

Blanda ned alla ingridienser och de brynta kycklingbitarna i grädden och koka ihop så att köttet blir genomstekt.
Krydda med massor av torkad basilika, svartpeppar och salt. (Jag tog även vitlökspeppar.)
När allt verkar klart så tag en hel kruka färsk basilika och hacka och blanda ned i grytan...(Nej, inte jorden !).

(Om man inte har tillgång till basilika kan man byta ut det mot Ruccolasallad)

Grytan passar jättefint till fullkornspasta och en sallad!


Kommentarer
Postat av: Mor / Mormor

Bilden idag fick mej att på en gång tänka på vad ett litet älskat barnbarn utbrast för länge sedan: "Är det nå´n som har spytt i den här baljan"



FNISS från en knäpp mor.

2009-01-25 @ 17:56:43
Postat av: ejmis

Låter som en rätt helt i min smak. Tack!

2009-01-25 @ 18:41:01
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: sweetmama

Låter supergott. Måste prova.

Mår du bättre nu eller är det fortfarande stressigt

Kram

2009-01-25 @ 20:28:45
URL: http://sweetmama.blogg.se/
Postat av: Borthy till Mor!

Jag tror den kan vara lättspydd så i det avseendet kan det vara finemang, om man väntar på magsjuka!

2009-01-25 @ 22:50:19
Postat av: Johnny

Detta har man ju provat, och gott var det. Håller med om oliverna :)

2009-05-28 @ 11:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0