Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Skäms på MIG!

Om du lurar mig en gång. Skäms på DIG!
Om du lurar mig hundra gånger. Skäms på MIG!


Vet ej vem som är klok författare till dessa ord men min livscoach gav mig dem idag. Jag minns inte riktigt i vilket sammanhang han tog fram dem men jag antar att vi just då talade om gränssättningar, vad man tillåter andra att göra med en och utvecklandet av ohälsosamma relationer mellan människor.

Jag förstår att jag kommit till en punkt där det är: Skäms på mig.
Genom att förstå mitt eget förhållningssätt till allt runtomkring mig så kan jag också ändra saker som inte är bra. Se saker ur flera aspekter. Coachen lär mig att se mina handlingar och förhållningssätt och ger mig redskap att förändra, förbättra och acceptera.

(En parentes som kom upp i mitt huvud just nu....
Stefan Einhorn berättade härom morgonen om sin nya bok på TV. Den handlar om visdom. Den heter "Vägar till visdom".



Enligt honom handlar visdom om att utveckla förmåga att inte se allt i svart eller vitt utan att kunna se samma sak ur flera vinklar och inse, förstå och acceptera att det finns flera aspekter på varje sak.
Därtill skall man lägga empati, känslor, förnuft, kunskap och ödmjukhet om jag minns det hela rätt.
På detta sätt utvecklas visdom.
Kan alla människor utveckla visdom undrade reportern? Ja svarade han, alla kan växa i visdom.
Däremot kan man inte utveckla visdom om man inte har förmåga att känna känslor och empati oavsett om man är dundersmart.
Jag får läsa den boken tror jag, kändes som ett intressant ämne.
Känns inte som en dag för tidigt att lära sig se saker tydligare och större!
...det var bara en parentes....men det känns som jag är lite inne på rätt spår i utforskandet av mig själv!)


Dessutom tror min livscoach på mig! Han sade till mig idag att han såg att jag redan var på väg dit jag själv inte tror jag vågar gå.
På något sätt kändes det som om han vågar tro på mig så kanske jag vågar tro på mig själv lite mer också i just de här frågorna.
Jag har hittills skjutit upp saker jag inte vill se för att jag varit så rädd för att misslyckas med att stå upp för mina gränssättningar och därmed falla djupare på min självtillits-skala.

Det här kan nog låta helt rubbat om man inte har alla pusselbitarna i mitt liv men jag kan meddela att jag är inte fullt så rubbad och lost som jag kanske låter ovan. Jag skriver bara för att tänka mer. Skriver jag så tänker jag mer och tänker jag mer så minns jag mer och kan jag få ytterligare mer ut av mina samtal med coachen.






Kommentarer
Postat av: Kraka

Stefan Einhorn var en av föreläsarna på den M-Magasin-kryssning jag var på söndag till måndag. Han berättade om just den boken och om vishet.

2009-10-07 @ 09:47:24
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Veronique

Kämpa på gumman! :) Jag kämpar också.

2009-10-07 @ 17:44:06
URL: http://godiscoominya.blogspot.com
Postat av: Maria

Halloj!!

Vad spännande med coachen ( hur fasen stavas det)..

Insikterna står som spön i backen och du öppnar upp för DITT liv :)



Jag matar donnorna!

2009-10-08 @ 10:07:24
URL: http://marialivet.blogg.se/
Postat av: Ulla

Du verkar och är alltid så klok i dina inlägg Borthy. Jag har oxå upptäckt att skrivande hjälper mig att få syn på mig och mina tankar. Det blir mer konkret och jag kan på något sätt se på mig ur ett utifrånperspektiv.

2009-10-08 @ 17:07:08
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Mötley Annika

Trevlig helg , jag ska se FLEETWOOD MAC i globen imorrn hurra :) kram Annika

2009-10-09 @ 13:32:38
URL: http://motleycrue.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0