Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Tillsammans är vi nästan som en komplett snickare!



I helgen var det dax!
Dax att göra det där som hängt över oss som vi egentligen inte vågade ta tag i för det var så svårt och kunde gå så fel...och bli katastrofalt dyrt, jobbigt, kallt och problematiskt om vi inte lyckades!



Det var dax för balkongdörr- och fönsterbyte i vårt sovrum som vi renoverar.
Vi har skjutit upp det länge pga kyla, snö och feghet.

På lördagsmorgonen åkte jag till Biltema och köpte en Tigersåg och sedan satte vi helt enkelt skitskraja igång och bände bort alla lister runt och sågade ut den gamla balkongdörrskarmen.



Just i det här läget var vi inte så tuffa men den nya dörren med karm gick förvånansvärt lätt i sitt hål och tro det eller ej men det blev så otroligt bra!
Det tog hela lördagen för oss med bytet med vissa utryckningar till Bauhaus för att köpa lite virke mm inkluderat men det blev helt enkelt ett superbra slutresultat!



På lördagskvällen blev det film och hemlagad pizza. 

På söndagsmorgonen var det bara att börja stångas med fönstret.
Det var svårt att få loss det från huset må jag säga då vi förmodar att huset byggts runt fönstret och inte tvärt om.
Spikarna kom liksom från fel håll, spikade in i fönsterkarmen utifrån regeln och in.

Nåväl, tigersågen och kofoten fixade det också!



Fram emot söndagseftermiddagen satt det nya 3-glasfönstret där stabilt och stenhårt.
På insidan hann vi inte så långt mer än till att dreva det akuta runt fönstret och dörren.
Nu kan vi gipsa även denna vägg så är det klart sedan att börja med lite finare underarbete innan tapetsering, lister och golvläggning.



Från utsidan fick vi till det i bästa 70-talsanda med nya plankor exakt så som de gamla suttit.
Lite fönsterbläck fattas än men sedan blir det måla av.
Jag tänker faktiskt inte nöja mig med att bara måla fodren runt fönstren vita utan faktiskt hela väggen.
70-talsbrun kan aldrig bli snyggt men man kanske kan piffa upp det hela lite med att köra vitt på hela bakre balkongväggen!



Egentligen hade vi inte tänkt göra något åt den här fasaden detta år då vi har planer för en av gavlarna på huset men jag kan nog inte hålla mig från denna målningsinsats nu när vi börjat.

Skall bli så skönt att få tyst och tätt i sovrummet nu.
Det kändes förut som om bilarna körde rakt igenom sovrummet och det var dragigt och kallt med de gamla fönstren.
Nu är de 3-glas och tätt som fasen ..när vi fått dit lite mer isolerning, gips och lister!


På söndagskvällen var vi bjudna till Mia och C på årets första grillning!
Jättegott och jättemysigt!
Tack snälla ni!
Tyvärr fick vi göra tidig kväll hos dem då jag skulle till firman för ett nattpass.
En bra vecka och en mkt bra helg ligger bakom oss.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Wow, så duktiga ni är. Det gäller att våga också, vilket ni gjorde till slut. :)

Bra!

Kram!

2011-03-28 @ 19:06:50
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: Vrålhostiga mor!

Ni är så duktiga och jag är så sjuuuuk. Sitter och sover på natten, fjärde natten. Ikväll ska vi till Gnesta och hämta ut "Riktig" hostmedicin på apoteket. Har tömt ICA:s lager på sånt här nere i affären.

2011-03-29 @ 10:39:24
Postat av: Ännu så länge har Du en Morsa.....

Visserligen vet jag att, Du har ju DINA föräldrar att tänka på, men om Du mot förmodan skulle undra vad jag roar mej med så här på gamla dagar, så har jag blivit en morfinist! Har fått hostmedicin med sådana godsaker i! Avunsjuk?

2011-03-30 @ 13:37:31
Postat av: Snart levande igen?

Nu "äter"jag bara Cortison-näsdroppar och Penis-selinpiller.

2011-04-01 @ 09:42:25
Postat av: Mia

Ert sovrum kommer att bli kanonbra, inget fuskbygge här! Har ni bestämt er ang fasadfärgen? Det var verkligen jätte kul att ses i helgen. Blommorna har slagit ut, jätte vackra!

Kram

2011-04-01 @ 11:26:27
URL: http://lamiadevida.blogg.se/
Postat av: Malin

Det ser riktigt bra, tror de kommer blir jätte fint när det är klart =)

2011-04-05 @ 13:20:23
URL: http://www.snickare-i-stockholm.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0