Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Från otillräcklighet till full kontroll.

Jag var ordentligt frustrerad i helgen och kände mig otillräcklig.
Jag var frustrerad att vi inte kommer någon vart framåt hemma med huset, att saker faller i glömska och saker förfaller samt att jag inte ror runt all städning som jag vill.
Jag känner att jag tappar greppet och inte får till det, har inte tillräckligt med krafter.
Otillräcklig.
Utan kontroll.

Gav uttryck för detta inför JR.
När han förstod att det inte var kritik riktad mot honom utan i mina ögon brist på struktur och ansvar från bägges vår sida som gav mig dessa känslor som byggt upp sig under en tid lyssnade och förstod han.
Han höll till och med med men hade själv inte känt det så tydligt och stressande som jag upplevde det ännu.
Han var deffinitivt och omgående med på en gemensam uppryckning!

Jag började måla ett fönster i köket och planera för att det skulle få nya tätningslister inför den kommande vintern (nästa år skall vi byta det fönstret men vi måste få det att räcka till denna vinter också.) 

JR började och slutförde jobbet med att byta till de nya hängrännorna på baksidan av hustet.
Bara där kändes det skönt att vi kommit igång och att mina känslor togs på allvar.

Sedan limmade han en sak som suttit löst i min bil, mitten-armstöds-kudden, den har retat mig länge att den hängt på halv sju.

Efter det var vi och köpte ett nytt handtag till garageportarna då de gamnla är helt trasiga.
Det kom sig då också att vi köpte lasyr till garageportarnas utsida.

Jag målade garagedörrarna på insidan, vita och JR slipade dem på utsidan och målade dem med en bruna lassyren.
Det blev skitbra!

Sedan städade jag i flera timmar undervåningen och härjade på sönerna där nere så att de hjälpte till.
Marsvinen fick rent och alla sängklader byttes i huset.
Yngsta sonen fick laga middagen.

Både JR och jag kände att vi var rätt ute som tog tag i lite sådant som växte på hög i "borde-göras-högen"!

Sedan beslutade vi tillsammans att vi skulle göra ett veckoschema hur vi skulle få i hop vardagen på ett bra sätt och också väva in små saker som borde göras men aldrig blev gjorda.

Vi skulle inte ta i superhårt, bara strukturera upp lite i vardagen och lägga till några saker vi ville/borde beta av extra varje vecka.

Jag har nu gjort ett 2-veckors schema för de kommande 2 veckorna med alldaglig städning + några specialsaker som varje person bör beta av!
Känns bra just nu och jag hoppas att det är en rimlig planering som inte helt tar knäcken på en för då blir det omvänd effekt.
Listan skall få en att känna sig kapabel och under kontroll inte otillräcklig.

Det var JRs idé med en lista.
Han vill ha lite stöd för tanken vad han skall görta och jag gillar ju verkligen det här med statestik och listor att bocka av. Speciellt själva bocka-av-momentet får mig att känna mig bra och duktig.

Jag får väl berätta om 2 veckor hur och om detta fungerade.

Kommentarer
Postat av: maria

Låter nog bra med lite strukturlista ( med 3 st herrar i huset)...



Vad lagade lillgrabben? Låter spännande :)



Sov sött o så ringer jag i em.

/Syster.

2011-09-12 @ 08:20:36
URL: http://mariaskreativablogg.blogspot.com
Postat av: Mor o Far

Vi känner igen det Du skrivit om och det går väl ann då man ORKAR göra det man vill, men så kommer man upp i vår ålder och märker att man INTE orkar göra vissa saker man verkligen skulle vilja göra. T.e x. göra om altanen, lägga om plattorna på kökssidan m.m. Nu tittar vi upp i himlen när vi går ut på kökssidan och altanen och visslar samtidigt och tycker det är rart när solen skiner och fåglarna kvittrar. Livet går vidare ändå......

2011-09-12 @ 10:35:33
Postat av: Mia

Jag är väldigt förtjust i att skriva listor. C brukar inte vara lika positiv. Undra om det kan vara för att hans listor blir så mycket längre än mina ;) Men listor är bra när man bor i villa för det finns alltid så mycket som måste göras, vissa saker är jätteroliga andra mindre roliga.

Sköt om er!

Kram

2011-09-12 @ 14:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0